»Final Fantasy V – Subquesty

Omega i Shinryuu

A book from 1000 years ago:

„They appeared from the sky, the one without a heart… ‚Omega’…
And the one who followed it…’Shinryuu’… not even the heroes who hold twelve weapons are match for them…
It’s best to let them rest quietly in the ‚Cleft of Dimension’…
Never try to speak to them!”

Walki z nimi nie są obowiązkowe, ale wiem, że niektórzy nie będą mogli przejść obok nich obojętnie. Obydwie potyczki są trudne i wymagają ogromnej cierpliwości i samozaparcia (szczególnie co do Omegi, którego szczerze nie cierpię!), ale znajdą się tacy, którzy z pewnością sprostają tym wymaganiom. Poniżej znajdziecie krótką charakterystykę obu przeciwników i sposób na pokonanie ich.

Omega

Poziom: 119
HP: 55530
Słabość: Thunder

Mały, krążący po jaskini robocik z pozoru nie wygląda groźnie (jest podobny do potwora o imieniu Machine Head, którego spotykamy w piramidzie na pustyni), ale gdy zaczniemy z nim walczyć, to już nie wydaje się taki prosty do pokonania. Omega to bardzo silny przeciwnik, starcie z nim jest jedną z dwóch najtrudniejszych walk w całej grze… Druga to potyczka z Shinryuu. Ale teraz zajmijmy się Omegą.

Jak wiadomo, Omega jest wrażliwy na czar Thunder, dlatego nie wahajcie się tego wykorzystać. W drużynie powinniśmy mieć trzech Magic Knightów, by dwukrotnie uderzać za pomocą zdolności Two Swords. Jedna postać niech będzie Red Mage’em, który jako drugą zdolność ma wybrany Summon. Red Mage niech leczy, zaś Magic Knighty wykorzystują magię mieczy, rzucając na nie czar Bolt3.

Innym sposobem jest wybranie trzem postaciom zdolności X-Fight i Mime, a jednej White Magic i Time. Trójka z X-Fightem niech atakuje, zaś czwarty bohater niech leczy i rzuca czar Haste.

Najgorsze jest to, że nie możemy używać do walki z Omegą kilku najsilniejszych broni w grze – Excalibura, Ragnaroka i Holy. Leczą one naszego przeciwnika, przez co stają się zupełnie bezużyteczne.

Shinryuu

Poziom: 97
HP: 55500
Atrybut: Holy

Aby walczyć z Shinryuu, trzeba dojść w Cleft of Dimension do lokacji z teleportami i przenieść się dwa razy, a następnie zejść po drabinie i otworzyć skrzynię. Tam właśnie czeka na nas ów przeciwnik. Walka z nim nie należy do łatwych. Żeby mieć jakiekolwiek szanse, trzeba wyposażyć postacie w Coral Ringi, które można kupić w Istory lub w Mirage (50000 Gil za sztukę). Należy je założyć, gdyż pozwalają na wchłonięcie powitalnego ataku Tital Wave, mogącego zadać nawet do 6000 obrażeń. Po przeżyciu tego uderzenia „bijemy” przeciwnika najsilniejszymi czarami i summonami.

Tutaj również nie możemy używać broni: Excalibur, Ragnarok i Holy.

Legendarne bronie

W pewnym momencie gry dowiadujemy się o Dwunastu Legendarnych Broniach. Znajdują się one w zamku Koozer (Kuzar). Można je zdobyć po dostarczeniu do niego czterech tablic (Sekiban). Każda jedna, ustawiona na kamiennym ołtarzu, odblokowuje trzy bronie.

Pierwsza tablica znajduje się w piramidzie. Aby się tam dostać, należy pójść do Ancient Library i porozmawiać z Guido, który da nam Sealed Book. Następnie idziemy do piramidy. Przeszukujemy wszystkie skrzynie, gdy zaś dotrzemy do końca, zabieramy pierwszą tablicę.

Druga tablicę znajdziemy w Great Deep (Wielkie Głębiny). By się tam dostać, wystarczy udać się do katapulty (Catapult). Cid przerobi tam statek, aby mógł pływać pod wodą. Następnym krokiem jest udanie się do królestwa krasnoludów (biała kropka najbliżej prawego krańca mapy). Wejdźcie głęboko do ich jaskiń i stawcie czoła trzem bossom:

Toraiton (Czerwony)
Poziom: 37
HP: 13333
Słabość: Ice

IcePhorbos (Zielony)
Poziom: 39
HP: 13333
Słabość: Earth

EarthNeregeid (Niebieski)
Poziom: 20
HP: 13333
Słabość: Fire

Jak widać, każdy z nich jest odporny na jeden z żywiołów. Polecam użyć w walce Syldrę. Gdy zwyciężymy, otrzymamy drugą tablicę.

Trzecia tablica znajduje się w Istory Falls. Możemy się tam dostać za pomocą łodzi podwodnej. Na południe od wodospadów jest wejście do jaskini. Przechodząc kolejne „piętra” dotrzemy do przycisku zatrzymującego wodospad (jest tam skarb, ale do zdobycia go wymagana jest umiejętność Dash). Na samym dole czeka nas walka z Leviathanem:

Leviathan
Poziom: 39
HP: 40000
Słabość: Thunder

Do pokonania go polecam użyć Gil Toss. Po wygranej walce otrzymujemy trzecią tablicę.

Czwartą i ostatnią tablicę odnajdziemy w Fork Tower. Tu niestety drużyna musi zostać podzielona na dwa zespoły. Pierwszy uda się do Wieży Magii, zaś drugi do Wieży Siły. Jak nazwy wskazują, w tej pierwszej można używać tylko magii, a w drugiej tylko ataków fizycznych. Na szczycie każdej z nich znajduje się Strażnik, z którym trzeba będzie stoczyć walkę:

Boss Wieży Magii – Omniscient
Poziom: 53
HP: 16999
Słabość: Wind

Polecam rzucić na Omniscienta Berserka, wtedy nie będzie mógł korzystać z magii. Najlepiej atakować czarami opartymi na żywiole wiatru. Można też dla ochrony wezwać Golema.

Boss Wieży Siły – Minotaur
Poziom: 37
HP: 19850

Do tej walki polecam Ninję lub Monka. Nie można używać magii, więc trzeba leczyć się przedmiotami.

Po wygranych walkach otrzymujemy ostatnią tablicę.

Brave Sword i Chicken Knife

By zdobyć któryś z nich, trzeba w Muah dojść z północnej strony do chatki, której dolne wejście prowadzi do lasu, zaś następnie przejść przez nią. Gdy tak zrobimy, musimy iść „na ślepo” niewidoczną ścieżką, na końcu której zobaczymy maga. Da nam on do wyboru Chicken Knife (Tchórzowski Nóż) i Brave Sword (Waleczny Miecz). Jeśli podczas gry nie uciekaliście z walk, wybierzcie Brave Sword. Jeżeli zaś często wycofywaliście się z bitew, wybierzcie Chicken Knife. Oczywiście Nóż wciąż jeszcze można wzmocnić za pomocą ucieczek. Wybór należy do Was.

Songs (Pieśni)

Speed Song: w sypialni królewskiej Surgate Castle – zwiększa szybkość postaciom z drużyny.
Requiem Song: Quelb – działa na nieumarłych przeciwników.
Love Song (Song of Love): w Istory, gdy odbędzie się „rozmowę” z owcą, która przerzuci nas przez płot. Dzięki temu wejdziemy do domu Barda, który nauczy nas tej piosenki – przez moment przeciwnicy nie atakują.
Temptation Song (Song of Temptation): nakłada na wszystkich przeciwników status Confuse.
Charm Song (Temptation Song (Song of Temptation)?): Lix (wioska Butza), po dwukrotnej rozmowie z człowiekiem, który mieszka w dawnym domu Butza – po użyciu płacisz mniej w sklepach.
Healing Song: wioska na Crescent Island – leczy postacie.
Magic Song: na szczycie Ancient Library, po rozmowie z jednym z ludzi (trzeci świat) – zwiększa moc zaklęć.
Hero Song: w Mirage po rozmowie z Bardem (jeśli wcześniej zagraliście na każdym możliwym pianinie!) – podnosi statystyki postaciom z drużyny.

Mirage Town

Mirage jest miastem ukrytym. Znajduje się w lesie, na południowy-zachód od Crescent. Po dotarciu do niego warto porozmawiać ze wszystkimi mieszkańcami oraz zajrzeć we wszelkie kąty (zwłaszcza tyły budynków). Bardzo przydatna jest zdolność Passages złodzieja. Należy z niej skorzystać w większości pomieszczeń.

Bieg dookoła świata na chocobo

W Mirage będziecie rozmawiać z pewnym człowiekiem, który powie Wam, że jeśli obiegniesz świat na chocobo, to otrzymasz za ten wyczyn nagrodę. Wbrew pozorom jest to możliwe do wykonania. Musicie tylko udać się do Jaskini Piratów, stamtąd wrócić na grzbiecie Boco do Mirage i jeszcze raz porozmawiać z tym człowiekiem. Gdy to zrobicie, możecie biec. Po powrocie do Mirage dostaniecie miłą nagrodę.

Porady ogólne

Obszukujcie wszystkie beczki, skrzynki, wiadra i dzbany;
starajcie się okradać bossów, a w szczególności Gilgamesha, od którego można zdobyć cały ekwipunek Genji;
starajcie się również kupować po kolei wszystkie czary, ponieważ później może nie być takiej możliwości;
dokładnie zwiedzajcie każdą lokację, gdyż można w ten sposób zdobyć ciekawe przedmioty;
radzę umieścić w drużynie złodzieja, gdyż jego zdolność Passages jest bardzo przydatna przy zdobywaniu ukrytych skarbów;
warto też mieć w drużynie chociażby jednego Blue Mage’a, aby uczył się Enemy Skillów;
przed opuszczeniem pierwszego świata zróbcie mały obchód:
pójdźcie do piwnic Walse Castle i zabierzcie Speed Magic i Elf Cloak;
w fosie Bal Castle znajduje się Great Sword (północno-wschodni zakamarek), a na tyłach sklepu ze zbrojami Angel Robe, jak również Lamia Harp u sprzedawcy w sklepie z bronią (po naciśnięciu przycisku, który otworzy przejście do tego sklepu);
gdy znajdziecie się w Dolinie Smoków, sprawdzajcie „podejrzane” miejsca (kupki kości, kępy traw i kwiaty), bo można tam znaleźć np. Bone Mail;
w bibliotece Surgate Castle istnieje możliwość poukładania ksiąg na półkach. W porządku alfabetycznym oczywiście. Regały są oznaczone, więc bez problemu można to zrobić. Te księgi to: „Forbidden Book”, „Secrets of Lonka” i „Monsters Encyclopedia”. Gdy zadanie to zostanie wykonane, otworzą się drzwi do nowej lokacje i otrzymacie Float;
jeśli zagraliście na każdym pianinie, to w nagrodę otrzymacie w Mirage u Barda Hero Song;
na południe od Karnak znajduje się zatoka. Jeśli w niej zanurkujecie, odkryjecie małą jaskinię. Wpłyńcie tam i poznajcie swoje statystyki.

Autor: Katiria
Data: 10 listopada 2013, 21:53

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *