»Final Fantasy X – Solucja

Ogłoszenia parafialne

Ta solucja nie zawiera prawie żadnych spoilerów dotyczących fabuły FF10, także nie zepsuję nikomu wrażeń z gry :) Tak, czy siak, do tej solucji zaglądaj tylko wtedy, kiedy poważnie utknąłeś lub nie możesz pokonać jakiegoś bossa…

Jeśli grasz po raz pierwszy to, mimo rad twórców, wybierz zaawansowany Sphere Grid ponieważ rozwój postaci trwa szybciej niż na podstawowym Gridzie, a poza tym masz pełny wybór ścieżki rozwoju. W każdym razie, podstawowa ścieżka Tidusa prowadzi przez Haste, Slow, Hastego, Slowga, Delay Attack/Buster, aż do Quick Hit. Wakka: Dark, Silence, Sleep Attak/Buster, aż do Triple Foul (po drodze jest jeszcze Osmose). Auron: wszelkie Breaki, Guard, aż do Sentinel. Yuna: czary białej szkoły magii do Full Life i Holy. Lulu: czary czarnej szkoły magii do umiejętności Doublecast. Rikku: wszelkie umiejętności złodziejskie. Kimahri: dowolna ścieżka. Po ukończeniu podstawowej ścieżki można kontynuować rozwój, jeśli zdejmiesz odpowiednią blokadę (najczęściej jest to zamek trzeciego poziomu).

Warto także rozwalać każdego bossa z Overkillem, bo to oni dają zwykle najwięcej punktów AP. Co prawda, na samym początku gry jest to praktycznie niewykonalne, ponieważ nie posiadasz jeszcze potężnych technik, ale później Overkill powinien być w każdej walce. Do dobijania bossów najlepiej się sprawują Overdrive’y aeonów. Jeśli akurat Yuna nie jest dostępna, najlepiej użyć do tego perfekcyjnie wykonany Overdrive Aurona lub Wakki. Należy też często wymieniać postacie (także w losowych bitwach), tak aby każda wykonała jedną dowolną czynność (atak, blok, użycie przedmiotu) podczas walki. Jak wiadomo w FF10 punktów AP nie dostają te postacie, które nic nie robią w bitwach.

Podczas zaliczania każdego Cloister of Trials zawsze upewnij się, że zgarnąłeś ukryty skarb (do którego można się dostać poprzez znalezienie oraz właściwe zastosowanie Destruction Sphere). Jest to bowiem potrzebne, aby uzyskać dodatkowego aeona Animę, który leży spokojnie w Chamber of the Fayth w Baaj Temple (po ponownym odwiedzeniu Airshipem). Żeby jednak się do tej komnaty dostać trzeba uaktywnić 6 glifów strażniczych, które „włączają” się tylko wtedy, jeśli zdobyłeś we wszystkich świątyniach (poza Remiem) ukryte skarby. Jeśli jednak zapomniałeś o tym w którejś świątyni, będziesz musiał się wracać, co może być kłopotliwe w przypadku Besaid i Macalania. No chyba, że możesz się wykosztować na Zanmato, aby rozwalić odpowiednie Dark Aeony lichą drużynką :) Wyjątkami są świątynie Bevelle (bo tam nie da się nie wziąć ukrytego skarbu) i Zanarkand (gdzie nie da się wziąć skarbu podczas pierwszej wizyty; trzeba się tam później wrócić Airshipem).

Na początku gry będziesz cierpiał na chroniczny deficyt Ability Sphere (od Besaid aż do Djose Highroad zdobycie Ability Sphere jest praktycznie niemożliwe), więc nie zapomnij zużyć jednej Ability Sphere, którą dysponujesz od prawie samego początku gry (tak mniej więcej do pojawienia się w Besaid powinieneś zdobyć 8 Ability Sphere) na nauczenie jednej postaci umiejętności Extract Ability. Dzięki niej będziesz mógł w sztuczny sposób otrzymywać Ability Sphere. Wystarczy, że zaatakujesz przeciwnika używając tej techniki i, jeśli nie spudłujesz, narzucisz mu status Extract Ability, który powoduje, że po zakończeniu walki otrzymasz jedną Ability Sphere (lub dwie jeśli zabiłeś stwora z Overkillem).

Prolog

Pierwsza część gry (która zresztą zajmuje nieco ponad 2/3 całej gry) stanowią wspomnienia Tidusa ukazane w formie retrospekcji. Będziesz mógł sterować Tidusem dopiero po obejrzeniu scenki z ogniskiem i przeniesieniu akcji gry do Zanarkand. Rozdaj autografy (musisz nawiązać 3 rozwmowy) oraz zmień, jeśli chcesz, imię Tidusa. Kieruj się w stronę stadionu do blitzballa (po drodze możesz pogadać z przechodniami i posłuchać komentatora, aby dowiedzieć się coś więcej na temat meczu). Tuż przed wejściem musisz się jeszcze przepchnąć przez tłum fanów i wreszcie możesz obejrzeć „właściwe” intro.

Zanarkand

Kiedy pozbierasz się z ziemi, podejdź do człowieka w czerwonym płaszczu (Auron) i idź dalej. Po odbyciu rozmowy z Fayth i przybyciu kawałka drogi, będziesz musiał pokonać pierwszego bossa.

Boss – Sinspawn Ammes

Ta walka jest o tyle ciekawa ponieważ nie da się jej przegrać. Zawsze Auron podchodzi do tej bitwy z pełnym paskiem Overdrive i zawsze musi tego overka użyć. Bez względu na to, czy udało Ci się wklepać pokazaną na ekranie kombinację, pozbędziesz się wszystkich Sinscalów towarzyszących Sinspawnowi. Boss może używać tylko czaru Demi, więc może doprowadzić HP bohaterów do stanu krytycznego, ale nie może ich zabić (nie marnuj w tej walce cennych Potionów). Overdrive Tidusa i parę ataków fizycznych załatwi sprawę.

Po walce skorzystaj z save-pointa (jak wiadomo w Final Fantasy 10 punkty zapisu uzupełniają HP bohaterów i aeonów) i podążaj dalej. Zostaniesz otoczony przez całą ławicę ‚rybek’, ale nie pękaj – z każdych tarapatów jest wyjście :) Kiedy pozbędziesz się trzech Sinscalów, zacznij nawalać w rozkraczony na poboczu pojazd. Pięć ataków fizycznych w ‚elektrozłącze’ powinno załatwić sprawę

Ruiny Baaj Temple

Po dość długiej scence, obudzisz się sponiewierany w pobliżu zalanych ruin świątyni Baaj. Podążaj w tę stronę, gdzie miga czerwona strzałka na mini-mapie. Po drodze, przywłaszcz sobie zawartość dwóch skrzyń. Jeśli grasz w FF10 po raz drugi, możesz też skorzystać ze sfery leżącej w północno-zachodniej części tego obszaru i zaimportować dane na temat znajomości języka Al Bhed z pozostałych save’ów na karcie pamięci. Tak czy siak, dojdziesz do pomostu, który w pewnym miejscu zostanie zawalony przez szarżującą rybkę, a Ty wylądujesz w wodzie. Wywiąże się walka z rybkami, a następnie z kolejnym bossem.

Boss – Geosgaeno

Podobnie jak poprzednio, tej walki różwnież nie da się przegrać. Boss atakuje tylko fizycznie, zabierając zawsze połowę Twoich aktualnych punktów HP. Kiedy będziesz w stanie krytycznym, walka się zakończy.

Przejdź przez zrujnowany korytarz. Znajdziesz się w wielkim, wspaniałym hallu. Teraz musisz znaleźć krzesiwo i chrust, aby rozpalić ognisko. Flint znajduje się w pokoiku na lewo od save-pointa. Aby zdobyć Withered Bonquest musisz wejść kawałem po schodach (przy okazji opróżnij leżące tu i ówdzie skrzynie). Zanim rozpalisz ognisko, upewnij się, że masz całkowicie odnowione HP, ponieważ będziesz musiał walczyć z kolejnym bossem.

Boss – Klikk

Pierwsza część walki polega tylko na wymianie ataków fizycznych (stwór atakuje tylko fizycznie). Jeśli poziom HP spełznie do stanu krytycznego, użyj Potiona. Po paru turach, przyłączy się do Ciebie dziewczyna (Rikku), która wspomoże Cię swoimi granatami (warto od bossa wyciągnąć trochęgranatów umiejętnością Steal). Po walce, akcja gry przniesie się na statek Al Bhed.

Salvage Ship

Po rozmowie, zapisz stan gry. Kiedy podejdziesz do Rikku, ta nauczy Cię korzystania ze Sphere Grid. Kiedy ponownie nawiążesz rozmowę z Rikku, ta powieży Ci nowe zadanie. Musisz bowiem zanurkować i uruchomić pewien mechanizm. Kiedy znajdziesz się w wodzie, trzymaj kółko, aby zanurkować. „Skorzystaj” z panela kontrolnego, aby otworzyć grodzie. Płyń w prawo przez podwodny korytarz, zwalcz atakującą Cię ławicę rybek i uruchom mechanizm. W drodze powrotnej zaatakuje Cię kolejny boss.

Boss – Tros

Tradycyjnie, atakuj fizycznie i rzucaj w niego granatami. Kiedy zwieje za rdzeń ustaw opcje Stand By lub użyj Potionów jeśli masz mocno nadszarpane zdrowie. Po chwili stwór szarżuje zabierając jakieś 180 punktów HP. Kiedy ponownie ucieknie za rdzeń, Tidus może użyć opcji Pincer Attack, która pozwuje otoczenie wroga. W tym szyku możesz spokojnie dobić potwora.

Po walce wydostań się na zewnątrz przez dziurę w kracie i płyń za Rikku. Kiedy wrócisz na statek pozostanie Ci tylko zagadywanie Rikku. Po dość długich pogawędkach, znowu pojawi się Sin, a Ty wpadniesz do wody.

Besaid Island

Ockniesz się na plaży wyspy Besaid. Podpłyń do Wakki (jeśli popłyniesz kawałek w prawo, znajdziesz Moon Crest). Zapisz grę i zacznij podążać w kierunku wioski. Najpierw idź w prawo, dalej popłyń wodą w tę stronę, gdzie strzałka na mini-mapcę pokazuje. Dalej to już się zorientujesz :) Kiedy dojdzesz do wioski, rozejrzyj się po niej trochę (możesz skierować się do dużego namiotu po lewej stronie, aby popytać Crusaderów o funkcji, którą pełnią). W każdym razie, udaj się do świątyni i pogadaj z kapłanem. Następnie, idź do środkowego namiotu po prawej stronie i zdrzemnij się. Po odpoczynku, pójdź do świątyni, gdzie dowiesz się o summonerce, która jeszcze nie wróciła z próby. Tidus oczywiście rwie się do pomocy. Przed Tobą pierwszy Cloiser of Trials.

Dotknij glifu na przeciwko Ciebie, a następnie tego po prawej stronie. Dalej, weź Glyph Sphere i umieść go w drzwiach poniżej. Gdy się otworzą, zabierz z nich Glyph Shere i umieść w otworze na lewej ścianie korytarza. Leżąca tam Destruction Sphere na razie Cię nie interesuje. Kiedy pójdziesz dalej korytarzem, zobaczysz stojak i napisy na przeciwległej ścianie do stojaka. Dotknij napisów, a następnie zabierz Besaid Sphere. Znalezioną Sphere umieść na stojaku. Teraz weź Destruction Sphere i umieść go tym otworze, gdzie wcześniej była Besaid Sphere. Zgarnij ze skrzyni skarb, a następnie przepchnij stojak w kierunku kwadracika na środku komnaty (jeśli przepchąłeś stojak w złe miejsce, możesz stanąć na migającym światełku, aby wrócił w dawne miejsce).

Kiedy wyjdziesz z świątyni udaj się w kierunku tłumu stojącego w środku wioski, aby zobaczyć przyzywanego przez Yunę aeona. Kiedy zapadnie noc, pogadaj z Yuną (później jeśli wybierzesz pierwszą opcję dialogową, podniesiesz jej afekt do Tidusa). Porozmawiaj z Wakką, że chcesz iść spać. Na ranem zrób potrzebne zakupy i zacznij wracać w kierunku plaży. Po drodze gra udzieli wiele tutoriali dotyczących walki. Zatrzymaj się przy posągu i pomódl się. Gdy dojdziesz do starożytnych ruin zostaniesz zaatakowany przez Kimahriego, który weźmie Cię za potworka ;) Walka jest łatwa. Wystarczy atakować fizycznie, lecząc się Potionami jeśli HP zejdzie do stanu krytycznego. Pod koniec walki, Kimahri będzie używać swojego Overdrive’a Jump, ale to też nie powinno sprawiać kłopotów. W końcu Kimahri zostanie uspokojony przez kompanów, a Ty będziesz mógł kontynuować podróź. Jeszcze trzeba przejść przez długi odcinek ścieżki i znajdziesz się na plaży. Nawiąż rozmowę ze wszystkimi zanim zaokrętujesz się na statek, ponieważ każda osoba da Ci jakiś przedmiot (nie zapomnij wziąć od kapłana Seeker’s Ring – zbroję dla Yuny z HP + 10%).

Po odbiciu od brzegu, warto wejść pod pokład i przywitać się z O’aką, który od tej pory będzie się pojawiał w różnych punktach Twojej podróży i sprzedawał jakieś bebechy (zdzierając przy tym niemiłosiernie:) Pożycz mu trochę floty (najlepiej z 400 Gil). Przeszukaj wszystkie pomieszczenia w poszukiwaniu Al Bhed Primers, a potem porozmawiaj z Wakką i Yuną. Rozmowa z dziewczyną zostanie przerwana przez atak Sina.

Boss – Sin Fin & Sinscales

Po obejrzeniu efektownych filmików od których szczęka opadnie Ci do samej podłogi ;) dojdzie do walki z Sinsclaami. Rozwal dwa z trzech potworków (jeśli rozwalisz wszystkie, to wtedy pojawią się kolejne trzy), a później skoncentruj swoje siły na wystającej z wody płetwie Sina. A ruszyś to wielkie „coś” trzeba używać ataków na dystans (czary, atak fizyczny Wakki, ataki Valefora). Wal w nią dopóki jej poziom HP spadnie poniżej 1000 punktów, a wtedy przyzwij Valefora i dobij płetwę jego Overdrivem, aby uzyskać więcej doświadczenia za Overkill. O tym, że należy wymieniać postacie podczas walki to nie muszę pisać :)

Boss – Sinspawn Echuilles

Do tej walki podchodzisz tylko Tidusem i Wakką oraz nie masz możliwości wejścia do menu po poprzedniej walce w celu uleczenia postaci. Tutaj skoncentruj się tylko na bossie olewając otaczające go rybki (ponieważ się regularnie odnawiają). Użyj Blind Attack, aby omienąć jego Drain Tough. Boss posiada jeden silniejszy atak (Blender), który zabiera jakieś 200 HP całej drużynie, ale z tym także nie powinno być większego problemu.

Kilika

Po zakończeniu walki, statek przypłynie w końcu do zmasakrowanej przez Sina wioski Kilika. Kiedy wyjdziesz na ląd zobaczysz, jak Yuna odprawia taniec, a następnie akcja gry przeniesie się do gospody. Wyjdź na zewnątrz i pójdź w prawo, aby przywitać się z Wakką, a następnie skieruj swe kroki w lewą stronę. Kiedy wejdziesz do dżungli zobaczysz znanych z Besaid crusaderów, którzy mają problem z potworem zagradzającym przejście. Oczywiście wiadomo, kto ma rozwiązać ten kłopot :)

Boss – Lord Ochu

Gościu ma sporo HP i dość silne ataki. Uważaj, ponieważ prawie każdy jego atak fizyczny narzuca status Poison, tak więc miej odtrutki w pogotowiu. Jeśli nie masz żadnych Antidote’ów to po prostu wymień tę postać na jakąś inną (ponieważ postacie z tylnego rzędu nie otrzymują obrażeń kiedy mają status Poison). Boss jest szczególnie wrażliwy na czary ognia, tak więc te powinny być w najczęstszym użytku. Jeśli przeciwnik uśnie, to należy czym prędzej go zaatakować, bo wtedy ma nażucony status Regen i bardzo szybko może odnowić sobie całość punktów HP. Do tego celu najlepiej wezwać Valefora, ponieważ gdy boss się obudzi, używa ataku Earthquake, ale nie działa na tego aeona. Do dobicia Ochu najlepiej użyć Overdrive’a Valefora aby uzyskać Overkill.

Po walce, rozejrzyj się trochę w poszukiwaniu trzech skrzyń ze skarbami. Nawiąż wielokrotnie rozmowę z Lucil, ponieważ da Ci wiele przydatnych rzeczy. Kiedy przeszukasz całą dżunglę, skieruj się na drugim rozwidleniu w prawo, a następnie idź na północ. Dojdziesz do bardzo długich schodów. Po drodze do świątyni zaatakuje Cię kolejny natręt…

Boss – Sinspawn Geneaux

Najpierw rozwal obie macki, ponieważ blokują czary kierowane na korpus. 2-3 ataki w mackę wystarczają (warto niszczyć je z Overkillem – najlepiej jakimś Overdrivem postaci). Następnie zniszcz skorupę gada czarami ognia (boss najbardziej nie lubi tego elementu), a kiedy wyjdzie na wierch, wal w niego czymkolwiek. Przeciwnik jest raczej słaby, więc nie powinno być większych kłopotów. Tradycyjnie, przyzwij Valefora i dobij go jego Overdrivem.

Kilika Temple

Przed wejściem do świątyni będziesz miał nieszczęście porozmawiać z Luca Goerns (członkami drużyny blitzballowej z Luca), którzy non-stop pysznią się ich jakże wielkim doświadczeniem. Ech, aż się prosi, aby spóścić im wpier… dobra, ehmmm przejdźmy do dalszej części solucji :) Po wejściu do świątyni, będziesz musiał jeszcze pogadać z Doną i wejść do Cloister of Trials…

Weź leżącą na stojaku Kilika Sphere i umieść ją w otworze po prawej stronie drzwi. Gdy te się spalą, wyjmij sferę, aby zgasić ogień. Kilika Sphere włóż do otworu na wprost (aby pojawił się glif), a następnie ją wyjmij i włóż do jednego z otworów po bokach. Mając puste ręce, dotknij glifu (drzwi się otworzą) i w następnej komnacie zabierz Kilika Sphere z otworu po prawej stronie. Odłóż ją w jedno z wolnych miejsc, weź Glyph Sphere ze stojaka i włóż je na dawne miejsce Kilika Sphere (uzyskasz dostęp do Destruction Sphere, która na razie Cię nie interesuje). Teraz stań na białym, migającym światełku, a gdy stojak „przyjedzie” przepchnij go właśnie na miejsce z tym światełkiem. Połóż na stojaku jakąś Kilika Sphere. Teraz zejdź po schodach, weź Kilika Sphere i odłóż ją gdzieś. Zabierz Destruction Sphere i umieść w miejscu gdzie była Kilika Sphere (w ten sposób zgarniesz dodatkowy skarb). Ostatnie drzwi ‚otworzysz’ w ten sam sposób jak pierwsze; wkładając i wyjmując Kilika Sphere.

Teraz wystarczy pogadać z ‚sojusznikami’ i nazwać kolejnego aeoa Yuny. Po tym wszystkim zacznij wracać do wioski tą samą drogą i wejdź na pokład staku, który zabierze Cię do Luca. Obudzisz się w dolnym pokładzie. Jeśli nie spotkałeś wcześniej O’aki, teraz możesz się z nim zaznajomić i pożyczyć mu kasę. Wyjdź na zewnątrz. Możesz po raz kolejny pogadać z Luca Goerns oraz z Yuną, którzy stoją sobie na rufie. Wchodząc schodkami na wyższą ‚platformę’ możesz podsłuchać rozmowę Lulu i Wakki (spróbuj wejść parokrotnie na tą platformę, a wtedy coraz to nowszych rzeczy się dowiesz). Skieruj się w kierunku dziobu i zbliż się do piłki do blitzballa. Uruchomi się pewna mini-gra, która polega na likwidowaniu pojawiających się tu i ówdzie napisów, a jej celem jest zdobycie najlepszej techniki do blitzballa – Jecht Shot. Wbrew pozorom jest to bardzo łatwe. Jeśli napis pojawi się po lewej stronie ekranu, wtedy wychylasz analoga w lewo i naciskasz krzyżyk; jeśli napis będzie w prawym dolnym rogu, wychylasz gałkę w tą właśnie stronę i naciskasz krzyżyk; jeśli napis napis pojawi się w pośrodku ekranu, wklepujesz X bez wychylania analoga. Jasne? Jeśli zlikwidujesz wszystkie napisy przed końcem animacji, wtedy zyskasz upragnioną technikę… W końcu po rozmowach z Wakką i Yuną dopłyniesz do Luca…

Luca

Skieruj się w tą stronę, gdzie pokazuje strzałka na mapcę. Po ‚zapoznaniu’ się measterem Miką i Seymourem akcja przeniesie się do szatni pod stadionem (możesz się zapoznać z wyjątkowo szczegółowym tutorialem do gry w blitzball). Nagle wparuje Yuna i powie Ci, że podobno w kawiarni jest Auron. Idź w kierunku owej kafejki (kierując się strzałką), wysłuchując po drodze liczne rozmowy. Gdy dotrzesz na miejsce, Yuna zostanie porwana przez Al Bhed, a Twoim zadaniem jest ją odbić. Podążaj w tym kierunku, jak strzałka pokazuje niszcząc po drodze natrętne roboty (najlepiej walić w nie czarem Thunder). Kiedy dostaniesz się na statek Al Bhed będziesz musiał zmierzyć się z kolejnym bossem

Boss – Oblitzerator

Zwróć uwagę na dźwig znajdujący się po prawej stronie. Za pomocą Trigger Command możesz go użyć, aby mocno nadwątlić bossa, ale wcześniej musisz rzucić trzy razy czar Thunder, żeby się uruchomił. W końcu, kiedy dźwig zacznie się trząść możesz go posłużyć, nieco podniszczyć bossa. Teraz wystarczą z 2 ataki i problem skończony. Przed użyciem dźwigu, lepiej nie atakować bossa, ponieważ może odpowiedzieć atakiem narzyucającym Silence, a wtedy użycie Thunder może być trochę kłopotliwe :)

Po walce, wróć do szatni, zapisz grę i pogadaj z Wakką. Rozpocznie się mecz z Luca Goerns, jednak wygranie go jest wyjątkowo trudne (ale nie niemożliwe). Przegrana nie oznacza Game Overa więc nie obawiaj się, ale jeśli wygrasz uzyskasz jedną Strengh Sphere, no i będziesz mógł później wysłuchać licznych pochwał od przechodniów w Luca ;) W każdym razie, w pierwszej połowie nie możesz skonfigurować drużyny, więc nie masz dostępu do techniki Jecht Shot Tidusa. Dopiero przed drugą połową ustaw w menu tą technikę i spróbuj w pierwszych trzech minutach strzelić za jej pomocą gola. Wszelkie podania kieruj do Tidusa, a następnie próbuj szczęścia… Kiedy miną trzy minuty, nastąpi zmiana Tidusa na Wakkę. Wtedy także kieruj do niego wszystkie podania i staraj się strzelić gola Wakką (mnie to się raz udało). Jeśli zremisujesz, będzie dogrywka, która zresztą trwa tyle co sam mecz :)

Po meczu, na stadion wbiją się potwory. Najpierw musisz sobie poradzić z licznymi rybkami. Później, mając już Aurona w drużynie, rozwal latającego stwora. Po licznych walkach, wysłuchaj długich rozmów naszych kompanów. W końcu, drużyna postanowi kontynuować pielgrzymkę…

Mi’hem Highroad

Po wyjściu z miasta, będziesz musiał przejść przez dość długi obszar, przerywając sobie licznymi losowymi bitwami. Zwróć uwagę na wszelkie „zaułki” na minimapie. W takich właśnie wnękach bardzo często można znaleźć jakiś przedmiot. Nawiązuj rozmowę ze wszystkimi NPC-ami, których napotkasz, ponieważ prawie każdy da Ci jakąś rzecz. Po drodze, spotasz m.in. summonerkę Belgemine (z którą możesz stoczyć sparringową walkę na aeony), Shelindę (dziwczyna, któwa będzie się przewijać niemal przez całą grę), oraz ze znajomymi z Besaid (Luzzu i Gatta). Po ‚zaliczeniu’ trzech obszarów dotrzesz do gospody Al Bhed, gdzie się zdrzemnij (zanim tam wejdziesz, naładuj pasek Overdrive Valefora i Ifrita poniważ bardzo się to przyda w walce z następnym bossem). Kiedy się obudzisz, wyjdź na zewnątrz, aby porozmawiać z Yuną. Po kolejnej drzemcę, wyjdź na zewnątrz i rozwal kolejnego bossa.

Boss – Chocobo Eater

Potwór jest bardzo silny jak na ten etap gry, ale możesz mu obniżyć Strengh używając Power Break Aurona. Możesz używać także Dark Attack Wakki. Stwór jest o tyle wredny, ponieważ może zepchąć Cię w przepaść. Jeśli zostaniesz przepchnięty na krawędź płaskowyżu, czym prędzej wezwij aeona i użyj jego Overdrive’a. Jeśli zadasz stworowi odpowiednio silną serię ataków, ten przewróci się. Wtedy atakując go, można przepchnąć go z powrotem. Boss jest bardzo wrażliwy na ogień, więc używaj czarów Fire (lub Fira, jeśli już jest dostępny). Najlepszym sposobem na dobicie potwora jest użycie Overdrive’a Ifrita… Jeśli udało Ci się wygrać, możesz kontynuować podróż na grzbiecie chocobosa (szybki i pozbawiony losowych walk środek transportu). Jeśli boss zrzucił Cię w przpaść (nie, nie zginąłeś:) nie dość, że nie dostaniesz AP, kasy i przedmiotów, to jeszcze będziesz musiał przedrzeć się przez bardzo długi obszar, zawracając sobie głowę losowymi walkami :) Zaprawdę powiadam Ci, lepiej się postaraj w tej walce, bo naprawdę można się zachlastać w przypadku przegranej ;)

Mushroom Rock Road

Niezależnie od wyniku walki walki z Chocobo Eaterem i kontynuacji drogi jednym z dwóch wariantów, dojdziesz do miejsca, gdzie strażnik nie będzie chciał Cię przepuścić z powodu przeprowadzanej operacji Mi’hem. Po rozmowie ze strażnikiem wróć się kawałek, a spotkasz Seymoura, który da Ci upoważnienie do przejścia dalej. Po wejściu na teren Mushroom Rock Road i wysłuchaniu rozmowy z Seymourem, zacznij podążać w kierunku centrum dowodzenia operacją. Droga jest długa i uciążliwa z powodu licznych walk losowych więc uzbrój się w cierpliwość. Warto podpakować trochę drużynę, zwłaszcza wyposaż Lulu w czary ofensywne drugiego poziomu (Fira, Blizzara, Thundara i Watera), gdyż te bardzo się przydadzą w nadchodzącej walcę. Koniecznie napakuj paski Overdrive u aeonów i/lub u Yuny. W każdym razie, dojdziesz do windy, ale zanim z niej skorzystasz, pogadaj z Luzzu, aby dowiedzieć się więcej na temat Chappu. Po wiechaniu windą, kieruj się w prawo, aż dojdziesz do centrum dowodzenia (zapisz grę w savepoincie!). Po rozmowie z Kinociem podjedź do żołnieża po prawej stronie i wybierz drugą opcję dialogową (że jesteś gotowy do przeprowadzenia operacji). Wywiąże się walka z jednym Sinspawnem, który się wdał do centrum dowodzenia. Oczywiście rozwiązuje nasza wesoła drużynka ;)

Boss – Sinspawn Gui

Potwór składa się z czterech osobnych części: korpus, głowa i ramiona. Korpus jest osłaniany przed atakami fizycznymi ramionami, z tym że atakowane w ten sposób ramiona przyjmują praktycznie zerowe obrażenia. Głowa jest ‚out of range’, więc możesz ją nawalać tylko atakami na dystans (czyli czary, atak fizyczny Wakki, umiejętności Valefora, umiejętność Meteor Strike Ifrita). Ramiona zaś są opancerzone i wymagają ataków fizycznych z Piercing lub czarów (ataki należy nakierowywać na nie, a nie na korpus). Po pozbyciu się ramion masz ok. 3 tury na atakowanie korpusu ponieważ po ich upływie ramiona odrastają. Korpus atakuje fizycznie bądź rzuca czar Demi. Głowa rzuca czary pierwszego poziomu, a kiedy zacznie się podejrzanie ruszać (pojawia się komunikat ostrzegawczy) oznacza to, że w następnej turze póści pawia (błee… ohyda:) na jedną z postaci narzucając przy tym staus Poison. Dlatego też, jak tylko pojawi się komunikat zaatakuj głowę, aby zapobiec nadchodzącemu atakowi. Jak rozwalisz ramiona zaatakuj korpus Power Break’iem aby zmniejszyć siłę jego ataków fizycznych. Najpierw skoncentruj się na niszczeniu głowy. Kiedy ilość jej HP będzie poniżej 1200 HP przywołaj Valefora, aby jego Overdrivem ją zniszczyć z Overkillem. Następnie skoncentruj ataki magiczne Lulu na korpusie, a pozostałymi postaciami niszcz ramiona, a następnie korpus. Kiedy HP korpusu spełznie poniżej 2000 HP wezwij Ifrita i odpal Overdrive’a aby zlikwidować korpus z Overkillem. Podczas walki lecz swoje postacie czarem Cure (lub Cura jeśli ten jest dostępny). Powinieneś mieć oprócz tego trochę Mega Potionów, których używaj jeśli boss mocno nadszarpie zdrowie całej drużynie czarem Demi. Oprócz tego powinieneś mieć jeszcze z 2 Mega Phoenixy, które zostaw sobie na czarną godzinę. Po walce nastąpią efektowne przerywniki FMV i ponowna walka z Sinspawnem.

Boss – Sinspawn Gui („i jeszcze jeden i jeszcze raz…” ;)

Ta walka jest bardzo łatwa, a to z tego względu, że do walki włącza się Seymourem oraz wszystkie części potwora mają o połowę mniej HP niż w poprzedniej walce. Zwróć jednak uwagę na to, że walczysz Yuną, Seymourem i Auronem i nie możesz wymieniać postaci podczas tej bitwy. Czarami Yuny atakuj głowę, a Seymourem – korpus. Kiedy oba ‚organy’ będą miały HP w stanie krytycznym przyzwij Grand Summonem (jeśli masz pełny pasek u Yuny) Ifrita i sprzątnij gada jego Overdrivem (naturalnie aby uzyskać więcej doświadczenia). Uffff….

Kiedy ockniesz się, przeszukaj pobojowisko w poszukiwaniu skrzyń ze skarbami, a następnie pogadaj z Gattą, który siedzi w północno-zachodniej części obszaru. Po długich rozmowach znajdziesz się na początku Djose Highroad.

Djose Highroad

Po odbyciu rozmów z Seymourem i Auronem, kontynuuj podróż. Idź tak jak droga prowadzi, przeszując po drodze wnęki w poszukiwaniu skarbów (jest tu jeden Al Bhed Primer przemyślnie ukryty za jednym z filarów. Dojdziesz w końcu do świątyni Yevona. Zanim do niej wejdziesz zapisz grę i przeszukaj okolice świątyni, gdzie znajdują się liczne skrzynie ze skarbami. Po wejściu do budynku, pogadaj z Issaru i wejdź do Cloister of Trials.

Zabierz obie Djose Sphere i włóż je w otwory w dzwiach. W kolejnym pomieszczeniu znajdują się 3 Djose Sphere: jedna na stojaku, dwie w otworach w ścianie. Zabierz te dwie sfery z otworów i włóż je otworów po prawej stronie, aby uruchomić rdzeń. Teraz przesuń stojak z Djose Sphere pod ten rdzeń i poczekaj aż sfera zabarwi się na zielono. Stań na migającym światełku po lewej stronie, żeby przenieść stojak z powrotem na środek. Zieloną Djose Sphere włóż w otwór po prawej stronie drzwi (drzwi się otworzą i pozostaną otwarte dopóki jest umieszczona sfera w tym otworze), a pozostałe dwie połóż na stojaku. Następnie przepchnij stojak z dziurę z ‚elektrycznością’, który powinien się zatrzymać w powietrzu, a Ty będziesz mógł po nim przeskoczyć na drugą stronę. Popchnij znajdujący się tam stojak do niszy. Wróć się (skacząc po stojaku) i stań na światełku po lewej stronie. Teraz przełuż zieloną Djose Sphere do otworu po lewej stronie drzwi, a sfery ze stojaka przenieś do otworów w pierwszym pomieszczeniu. Zanim wjedziesz utworzoną windą, dotknij słabo widocznego, migającego glifu na ścianie obok światełka służącego do ‚powracania’ stojaka. Zabierz z ukrytego pomieszczenia Destruction Sphere i wjedź windą. Teraz musisz wepchnąć pięć stojaków do nisz. Zanim przejdzisz do Chamber of the Fayth, połóż Destruction Sphere na stojaku na środku pomieszczenia i zabierz ukryty skarb.

Po wysłuchaniu rozmów z Doną i Barthello, akcja gry przeniesie się na plac przed świątynią. Wejdź do środka i przejdź do lewego pokoju, gdzie znajdziesz śpiącą Yunę. Zanim opóścisz teren świątyni, pogadaj ze wszystkimi, gdyż prawie każdy obdaruje Cię jakimś przedmiotem. Na koniec jeszcze rozmowa z Lucil i możesz kontynuować podróż.

Moonflow

Droga prowadząca do Moonflow jest dość długa (idź ciągle kierując się strzałką na mini-mapce), ale można znaleźć tu mnóstwo ukrytych przedmiotów (przeszukuj wszystkie wnęki na mini-mapie). Tuż przy samym końcu obszaru, pogadaj z Belgemine i stocz z nią walkę na aeony. Niezależnie od wyniku bitwy, otrzymasz Summoner’s Soul – przedmiot odblokowujący nową opcję w menu (wymiana przedmiotów na umiejętności aeonów). Po real-time’owym przerywniku pokazującym Moonflow udaj się na stację Shoopuf’ów (to taki dziwny środek transportu). Zanim władujesz się na ‚słonia’ możesz zrobić zakupy (O’aka jak zawsze strasznie zdziera), pogadać z członkami drużyny i wysłuchać rozmowy pomiędzy Lucil, a Hypello. Po dokonaniu odpowiednich przygotowań, powiedz stojącemu obok Shoopufa gostkowi o tym, że jesteś gotowy w drogę. Po kolejnych rozmowach przyjdzie czas na walkę z bossem

Boss – Extractor

Do tej walki (z racji tego, że jest to bitwa podwodna) podchodzisz tylko Tidusem i Wakką. W zasadzie ta walka jest bardzo łatwa. Twoja działalność ogranicza się do ataków fizycznych i do Overdrive’ów. a przeciwnik ma tylko 4000 HP. Tradycyjnie, jeśli HP zawodników spadnie do stanu krytycznego, używaj Potionów. Jeśli maszyna uniesie się do góry, zaatakuj go szybko (warto nałożyć sobie Haste), gdyż inaczej boss spóści na Ciebie bomby głębinowe. Jeśli masz pełny pasek Overdrive u Wakki to użyj Element Reels lub Attack Reels (w pierwszym wypadku wybież żywioł piorunów), kiedy boss będzie miał HP poniżej 400 punktów, aby zakończyć walkę z Overkillem.

Po dopłynięciu do drugiego brzegu rzeki, zrób w razie potrzeby zakupy, zapisz stan gry i kieruj się w stronę Guadosalam (tradycyjnie, idź w tą stronę, gdzie strzałka pokazuje), przeszujując wnęki w poszukiwaniu skarbów. Po drodze zobaczysz leżącą Rikku, która po długiej rozmowie przyłączy się do drużyny.

Guadosalam

Tuż po wejściu do miasteczka pojawi się gostek (Tromell), który poinforumje Cię, że Seymour ma ważną sprawę do Yuny i oczekuje ją w jego rezydencji, która znajduje się w północnej części wioski. Przed wejściem do środka rozejrzyj się trochę po Guadosalam i pogadaj z mieszkańcami, aby dowiedzieć się coś więcej na temat tego miejsca (możesz także wysłuchać wykładu znajdującego się w gospodzie Meachena na temat Farplane i Pyreflies). Aha i jeszcze jedno… od tej pory masz dostęp do menu Customize, w którym możesz własnoręcznie przerabiać swój sprzęt (wymieniać przedmioty na auto-abilities broni i zbroji). W każdym razie, po wejściu do pałacu, skieruj się do wielkiej jadalni (wejście jest na parterze). Wewnątrz przywita Cię Seymour i pokaże sferę ukazującą Zanarkand i scenkę z Yunaleską i Zeonem. Po wyjściu z pałacu po długich dialogach, Yuna postanowi udać się do Farplane. Skieruj się do przejścia, które znajduje się w górnej części Guadosalam. Zostawiwszy w tyle Aurona i Rikku, przejdź przez portal. Po obejrzeniu FMV podejdź do Wakki (który rozmawia z duszą Chappu. Warto zauważyć, że miecz Brotherhood Tidusa zyskał nowe możliwości), a następnie do Yuny. Po opuszczeniu Farplane (i po zobaczeniu widma lorda Jyskala) możesz w końcu kontynuować podróż przez Thunder Plains… (wcześniej musisz jeszcze jednej rozmowy pomiędzy lidkami z drużyny).

Thunder Plains

Przeprawa przez ten obszar stoi oczywiście pod znakiem wysokiej częstotliwości losowych walk. Znajdujący się tu wrogowie ‚działają’ na elemencie Thunder więc się na to przygotuj. Najlepiej się tu spisują bronie z Waterstrike (np. Brotherhood Tidusa), zbroje z Lightning Ward lub Lightningproof oraz czary wodne (Water, Watera, Waterga). Walki można sobie urozmaicić mini gierką, która polega na unikaniu piorunów (należy nacisnąć krzyżyk od razu po tym kiedy pojawi się błysk. Uważaj jednak; jeśli wdusisz guzik wtedy kiedy nie było błysku jesteś wystawiony na uderzenie przez jakąś sekundę ponieważ w tym przypadku naciśnięcie X nie spowoduje uniku. Ciągłe klepanie w krzyżyk odpada!). Po drodze Rikku zmusi drużynę aby zatrzymać się w agencji podróży na nocleg (jeśli zagadasz Rina, otrzymasz jeden Al Bhed Primer oraz dowiesz się paru informacji na temat przeszłości Aurona). Udaj się za Yuną w stronę pokoju i wysłuchaj dość niezręcznej rozmowy… Po drzemce możesz w końcu kontynuować podróż (przed wyjściem z agencji możesz sprawdzić swoje osiągi w unikaniu piorunów włączając ‚palmtopa’ leżącego na stoliku po prawej stronie, a tuż przy wejściu pojawia się czasami skrzynia, z której możesz odbierać nagrody zaliczone w tej mini gierce). Teraz zanim dotrzesz do Macalania Woods musisz się przeprawić przez drugi obszar Thunder Plains. Warto sobie podpakować tutaj drużynę rozwalając z Overkillem Iron Giant’y. Nie zapomnij o zgarnianiu skarbów ze skrzyń.

Macalania Woods

Tuż przy wejściu do lasu znajduje się save-point i skrzyżowanie. Droga w prawo prowadząca do Bevelle i Calm Lands jest niedostępna (blokuje ją Lucil), więc musisz iść prosto. Ten obszar, podobnie jak wcześniejsze jest naćkany losowymi walkami i skrzyniami ze skarbami. Po drodzę spoktasz Barthello, który zgubił gdzieś Donę, oraz gościa z harfą u którego dowiesz się na temat mini-gry polegającej na łapaniu łapaniu w określonym czasie niebieskich motyli i unikaniu czerwonych. Aha… uzupełnij paski Overdrive u wszystkich aeonów ponieważ czekają Cię liczne walki z bossami. Po dojściu do kolejnego save-pointu zapisz grę i zrób zakupy u O’aki w razie potrzeby (jeśli po wyjściu z menu zakupów powiesz mu, że jest za droga, O’aka obniży ceny o jakieś 25%). Odrobinę dalej, Auron powie, że ma coś do pokazania Tidusowi. Skieruj się w tą stronę gdzie Auron poszedł. Znajdziesz się w dziwnym miejscu z wielką sferą, gdzie czeka na Ciebie walka z kolejnym bossem

Boss – Spherimorph

‚Glut’ absorbuje wszystkie elementy poza jednym, na który jest właściwy. Przeciwnik posiada dwa ataki fizyczne (ten lepszy jest skierowany na całą drużynę), a po przyjęciu obrażeń z ataku fizycznego, boss kontratakuje czarem elementarnym (rodzaj czaru zależy od tego, który element ma akurat ustawiony). Posiada także umiejętność Element Shift, która polega na zmianie używanego żywiołu. Taktyka jest prosta: atakujesz fizycznie, boss kontratakuje czarem elementarym, a następnie Ty niszczysz go czarami z przeciwnego żywiołu. Można też poczekać, aż przeciwnik będzie używać Fire lub Thunder, a następnie przywołać Ifrita lub Ixiona i wykończyć go Overdrivem zabierając ok 8500 HP (przy takich obrażeniach Overkill murowany).

Po walce obejrzyj zawartość sfery, a następnie kontynuuj podróż. Możesz zatrzymać się po drodze w agencji podróży, aby zapisać grę i zrobić zakupy. Kiedy wejdziesz na zamarznięte jezioro (Macalania Lake) zostaniesz zaatakowany przez następnego bossa.

Boss – Crawler & Negator

Boss składa się z dwóch części: czołg (Crawler) i kręcący się koło niego satelita (Negator). Satelita nie atakuje ale blokuje możliwość używania czarów i przywoływania aeonów. Na dodatek jest ‚out of range’, więc zdjąć ją tylko atakiem Wakki lub przedmiotami ofensywnymi używanymi przez Rikku (najlepiej się do tego spisują przedmioty w stylu Electro Marble – te które powodują zniszczenia oparte na elemencie Thunder). Czołg posiada parę ataków: karabin maszynowy (jedna salwa zabiera jakieś 500 HP całej drużynie), szarża (to drugie używa jako kontrataku Twoich ataków fizycznych), oraz działo Mana Beam. To ostatnie może użyć po trzech tuarach odliczania i tylko wtedy, gdy Ty już zniszczysz Negatora (jeśli ponownie wypuści Negatora, odliczanie zostanie zakłucone). Jeśli jednak tego nie zrobi, ustaw Defend u wszystkich i przyjmij łomot (ok 2500 HP w plecy). Taktyka jest następująca: używając ataków Wakki i/lub przedmiotów Rikku (lub ewentualnie Overdrive’a) znisz Negatora. Teraz przyzwij Lulu i zacznij rzucać w czołg Thundagi, Auronem atakuj fizycznie etc. Kiedy jego HP spełznie poniżej 8500 punktów, wezwij Ixiona i sprzątnij maszynę jego Overdrivem (tak aby był Overkill).

Po walce kontynuuj podróż na skuterach śnieżnych (zwróć uwagę na to, że będziesz jechał z tą laską, z którą masz najlepsze stosunki). Teraz wystarczy przejść przez długi pomost łączący kanion i świątynie i jesteś na miejscu… Zapisz grę w save-poincie. Kiedy zbliżysz się do wejścia do Cloister of Trails, z pokoju po prawej stronie wyskoczy dziewczyna, która znalezła podejrzaną sferę w bagażach Yuny (nagranie lorda Jyskala). Po obejrzeniu jej zawartości, przyjdzie czas na rozprawienie się z Seymourem! Tak więc… po dokonaniu zakupów u O’aki i ewentualnym wypytaniu kapłana w pomieszczeniu po lewej na temat świątyni Macalania i Seymoura rusz przejdź przez środkowe drzwi. Przed wejściem do Antechamber sprawdź dwukrotnie swój ekwipunek, ustawienia w menu itd. gdyż szykuje się pierwsza poważna walka. Kiedy wylejesz na siebie wiadro zimnej wody, by schłodzić krew w żyłach przejdź przez drzwi… Później jeszcze tylko krótka rozmowa i party time…

Boss – Seymour, Anima, 2 x Guardian

W pierwszej walce Seymourowi towarzyszą dwaj ochroniarze, którzy mają nałożony Protect i odbierają na siebie każdy atak fizyczny skierowany na Seymoura. Zwróć uwagę na to, że po każdym ataku regenerują swoje siły Hi-Potionem. Można to ominąć pewnym sposobem… ukradnij (umiejętność Steal by Rikku) im jeden Hi-Potion, a wtedy stracą umiejętność leczenia się. Tak więc, po obrabowaniu z Hi-Potionów, pozbądź się ochroniaży za pomocą czarów lub od razu poślij ich do piekła Ifritem lub jakimś innym aeonem (Overkill = więcej doświadczenia;). Seymour ma dość silne czary ale używa je w przewidywalny sposób. Zawsze używa ich w takiej kolejności: Blizzara, Thundara, Watera, Fira tak więc możesz się przed tym zabezpieczyć odpowiednimi czarami z grupy Null. Dodatkowo niektóre postacie mają specjalną opcję Talk, która umożliwia powiększenie niektórych parametrów na czas walki (np. Tidus zwiększa swoją siłę, Yuna obronę przed magią). Kiedy zabierzesz Seymourowi jakieś 2500 HP ten przyzwie Animę, a Ty z kolei wezwij nowo zdobytego aeona: Shivę (podczas tej walki Shiva znajduje się pod pozycją ????). Podczas tej walki wystarczy pamiętać, że Shiva może siebie leczyć rzucając na siebie czary oparte na elemencie lodu. Ta walka w zasadzie polega na atakowaniu fizycznie regularnie się lecząc czarami lodu. Musisz jednak wykończyć Animę zanim zapełni mu się pasek Overdrive bo wtedy nie ma przbacz ;) Oczywiście, Overdrive Shivy najlepiej użyć wtedy gry Anima ma poniżej 9000 HP (aby był Overkill). Po pozbyciu się Animy walka przechodzi w trzeci etap. Czary Seymoura stają się silniejsze, ale ich kolejność nie ulega zmianie (używa czarów z grupy Mega, czyli takie, których obszar działania to dwie postacie z drużyny). Należy jednak uważać, aby w porę rzucić na drużynę odpowiedni Null przed jego turą, bo inaczej możesz rychle zobaczyć napis Game Over. W tym stadium najlepiej używać ataków fizycznych Tidusa (podczas tej walki są silniejsze niż zwykle) i Aurona. kiedy będzie mieć poniżej 2000 HP wezwij np. Valefora aby rozwalić łosia z Overkillem.

Od tej pory do drugiej wizyty w Bevelle będziesz powszechnie uznawany za zdrajców (fajnie, nie ma co…;). Koniecznie zapisz grę w save-poincie i zacznij się wracać. Po drodze do głównego hallu okaże się, że musisz jeszcze zaliczyć Cloister of Trials…

Pierwsze co musisz zrobić to przepchnąć stojak w prawo, a kiedy ten zatrzyma się na lodowej górce, przepchnąć go w stronę przejścia do dolnej części Cloister of Trials (prosto), niszcząc ten sposób warstę lodu blokującą przejście do owej dolnej części. Teraz weź Glyph Sphere z otworu znajdującego się w środkowym filarze w górnej części i odłóż ją najbardziej wysuniętego w prawo otworu na dole. Otrzymasz w ten sposób dostęp do dodatkowej Macalania Sphere, którą zabierz sobie połóż ją na stojaku, a następnie przepchnij go w lewo, aby ‚zrósł’ się z filarem. Teraz zabierz Macalania Sphere z prawego otworu w górnej części i włóż ją do otworu w filarze po lewej stronie dolnej części. Na koniec weź pozostąłą Macalania Sphere (ta co tworzy pomost między górą, a dołem) i włóż do środkowego filaru (tam gdzie wcześniej była Glyph Sphere). Pomost do głównego hallu został zrobiony, ale w przypadku tej świątyni naprawdę dobrze radzę, aby pofatygować się o zdobycie ukrytego skarbu. Stań na migającym światełku przy pomoście do głównego hallu świątyni. Stojak pojawi się w przejściu do Cloister of Trials. Teraz weź z niego Macalania Sphere i popchnij stojak, który utknie z powodu najechania na glif na podłodze utknie na lodowym soplu. Teraz stań na dolnym migającym światełku, aby przywołać stojak w pierwotne miejsce. Macalania Sphere przełuż do dziury tworzącej pomost górnej części z dolną. Weź ze stojaka Destruction Sphere i włóż go do trzeciego otworu od lewej, aby zyskać dostęp do skarbu. Opróżnij skrzynkę, a następnie powturz operację z tworzeniem pomostu do głównego hallu świątyni. Po tych wszystkich karkołomnych wyczynach możesz w końcu poczuć się, że zaliczyłeś najbardziej skomplikowany Cloister of Trials ;)

Kiedy wyjdziesz do głównego hallu okaże się, że będziesz musiał wiać ile sił w nogach. Teraz musisz pokonać cały lodowy pomost łączący kanion i świątynię użerając się goniącymi Cię Guado (wyłażą z świątyni w nieskończoność). Kiedy dotrzesz w końcu do zamarzniętego jeziora znanego z walki z czołgiem będziesz musiał rozprawić się z jeszcze jednym bossem…

Boss – Wendigo & 2 x Guardian

W tej walce masz trzech przeciwników, wielkiego ogra (Wendigo) i dwóch pomagierów z Guadosalam. Ci drudzy wyposażają bestię w całą gamę pomocniczych czarów (między innymi Berserk) oraz leczą go z ewentualnych abnormal statusów. Sposób na pozbycie się ochroniarzy jest taki sam jak w walcę z obstawą Seymoura; kradniesz im Hi-Potiony i wykańczasz czymkolwiek :D Jeden przed śmiercią narzuca Wendigo dodatkowo Protecta, zaś drugi – Shell, ale wszystkie te dopałki możesz z niego usunąć rzucając Dispel (Berserka usuniesz z niego Esuną). Teraz Breaki, Dark Attack i Sleep Attack i jedziemy. Kiedy boss będzie miał HP poniżej 1/3 przyjmie postawę obronną i wtedy należy uważać ponieważ kontratakuje wszystkie Twoje fizyczne ataki. Ale Ty w zamian przyzywasz Ifrita i odpalasz Overdrive’a i problem załatwony (z Overkillem!:).

Po walce stwór zrobi wielką dziurę w ziemi, a Twoja drużyna niezły kawałek w dół. Zapisz grę i wysłuchaj długich rozmów. Po pewnym czasie okaże się, że stoisz na grzbiecie Sina i zrobi się małe zamieszanie. W końcu stracisz przytomność i znajdziesz w kompletnie innym miejscu…

Bikanel Island

Obudzisz się na pustyni w oazie. Kiedy przejdziesz kawałek wywiąże się walka z wielkim ptakiem i po chwili dołączą Auron i Lulu. Po walce idź dalej. Teraz Twoim zadaniem jest zebrać całą drużynę do kupy. Po chwili zobaczysz Wakkę. Aby znaleźć Kimahriego pójdź w drugim obszarze pustyni w prawo. Teraz kontynuuj podróż tak gdzie strzałka pokazuje. Po drodze spotkasz jeszcze Rikku. Nikt nie widział jednak Yuny, a Rikku przypuszcza, że znajduje się w w Al Bhed Home – stolicy ludu Al Bhed (wyspa na której teraz jesteś należy do Al Bhed). Po drodze Rikku da Ci ważną wskazówkę na temat niszczenia mniejszych maszyn. Wystarczy użyć na takim przeciwniku Steal, a ten rozsypie się na kawałeczki. W każdym razie zanim dojdziesz do Al Bhed Home musisz się przedrzeć przez trzy bardzo rozległe pustynne obszary kierując się czerwoną strzałką na mini-mapie. Przed wejściem do miasta będziesz musiał jeszcze walczyć z ‚roślinką’. Walka może sprawić mały kłopot ponieważ przeciwnik swoim atakiem Seed Burst narzuca na postać Confuse. Wystarczy, że będziesz na niego rzucać Firagi i regularnie leczyć Confuse przedmiotami Remedy, a nie powinno być kłopotów. Kiedy dowleczesz się do miasta okaże się, że jest obleżone przez siły Guado i aktualnie toczy się wojna między Al Bhed i Yevonem. Po obejrzeniu scenki, zapisz grę i zabierz Al Bhed Primer z pierwszego obszaru. W kolejnym pomieszczeniu czeka Cię walka z Bombami, a w jeszcze kolejnym z Dual Hornami. Zasejwuj w kolejnym save-poincie, ale zanim przejdziesz przez drzwi obok owego save-pointa zwiedź wszystkie inne pomieszczenia gdyż później nie będzie takiej możeliwości, a znajduje się tu wiele naprawdę dobrych przedmiotów (przeważnie specjalne sfery do Sphere Gridu oraz dwa Al Bhed Primery). Warto także trochę podpakować drużynę w losowych walkach ponieważ przeciwnicy dają naprawdę dużo jak na ten etap gry punktów AP. Kiedy załatwisz wszystkie sprawy, przejdź przez drzwi obok save-pointu, zwalcz dwie Chimery i przedstawiciela Guado (w pierwszej kolejności rozpraw się z Guadosalamczykiem, a następnie z samymi potworami). Po zejściu na dół (nie zapomnij opróżnić skrzyń ze skarbami – m.in. Lv. 4 Sphere Key do Sphere Gridu) i przejściu przez drzwi nastąpi ważny dla fabuły dialog. Po rozmowie idź przez drzwi po prawej stronie i wejdź na pokład statku powietrznego.

Zanim odzyskasz kontrolę nad Tidusem zobaczysz jeszcze efektowną scenkę pokazującą odlot i zniszczenie Al Bhed Home za pomocą zakazanej machiny. Gdy będziesz się mógł ruszać, opóść mostek i rozejrzyj się trochę po pokładzie. Kiedy wrócisz, Cid powie Ci, że zlokalizował Yunę w pałacu St. Bevelle. Teraz Twoim zadaniem jest przejść na górny pokład, gdzie stoczysz pojedynek (bardzo efektowny i chyba najbardziej upierdliwy) z Evrae – smokiem strzegącym Bevelle. Po opuszczeniu mostka okaże się, że na pokład przedarło się trochę potworów z Al Bhed Home (z którymi możesz walczyć, acz nie musisz w formie walk losowych). Po drodze spotkasz Rina, u którego możesz zrobić niezbędne zakupy (pierwszy raz będziesz mógł się zaopatrzyć w przedmioty z grupy Distill, których działanie jest zbliżone do umiejętności z grupy Extract – wymuszanie zdobycia żądanej sfery do Sphere Gridu), a jeśli grasz po raz drugi i posiadasz wszystkie Al Bhed Primery dostaniesz w nagrodę 99 x Underdog’s Secret (nie wiem skąd ta nazwa, ale lekko się z pewną rzeczą kojarzy :P). Po wyjściu na zewnątrz (zresztą nie wiem jak oni mogą oddychać w tak niskim ciśnieniu i w jaki sposób się trzymają na pokładzie, ale to nic…). Czas skopać smokowi tyłek :)

Boss – Evrae

Walka jest o tyle ciekawa ponieważ Tidus i Rikku mają Trigger Command, która pozwala na oddalenie statku od przeciwnika i prowadzenie bitwy na dystans. W każdym razie smok jest silny (użyj Power Break, aby trochę zmniejszyć jego siłę), a obrażenia od żywiołów redukuje o połowę. Ponadto posiada atak silny atak fizyczny i umiejętność zamieniania postaci w kamień (w takim przypadku trzeba czym prędzej należy użyć Softu, ponieważ jeśli Evrae zaatakuje fizycznie skamieniałą postać, ta zginie i nie będzie możliwe jej wskrzeszenie do końca walki). Kiedy smok wykorzysta jedną turę na zrobienie gigantycznego oddechu użyj specjalnej komendy Pull Back aby oddalić się od stwora (zwróć uwagę na to czy ikona Cida na pasku w prawym górnym rogu znajduje się przed bossem), bo inaczej będziesz musiał wdychać jego toksyczny wyziew, który zabiera ok. 2000 HP całej drużynie i nakłada status Poison. W każdym razie w tej walce nie masz możliwości używania aeonów (bo niby jak skoro Yuny nie ma aktualnie w drużynie) więc pozostają Ci atakowanie go fizycznie i czarami, regularnie lecząc swoich zawodników (najlepiej się do tego spisują mikstury Al Bhed Potion, których powieneś przynieść w hurtowej ilości z Bikanel Island). Jeśli zdecydujesz oddalić statek, boss będzie atakować salwami kul energii (jeden taki atak zabiera jakieś 600 punktów HP całej drużynie). Ty zaś możesz wtedy zbombardować smoka rakietami samonaprawadzającymi (odpala je Cid. kiedy będzie miał własną turę – zwróć uwagę na jego ikonę na pasku). W sumie masz do dyspozycji trzy takie salwy. Uważaj jednak ponieważ, gdy jego poziom HP spadnie poniżej 8000 HP, boss rzuca na siebie Haste i wtedy też walka na odległość i bombardowanie rakietami przestanie być możliwe (wtedy zawsze po oddaleniu statku, Evrae szarżuje na drużynę zabierając naszym zawodnikom ok. 800 HP). Do dobicia bossa najlepiej wykorzystać Overdrive Aurona (Shooting Star) aby osiągnąć Overkilla.

Bevelle

Po bitwie nastąpi bardzo efektowny przerywnik FMV, a następnie będziesz musiał stoczyć pięć walk ze strażą pałacu. UWAGA! – Po walce z Evrae nie ma możliwości zapisania gry. Jeśli zginiesz w jednej z tyvh walk będziesz musiał powtarzać bitwę z Evrae (dlatego pisałem, że to najbardziej wkurzająca walka). Podczas walk ze strażą zawsze rozwalaj przeciwników w kolejności: strażnik z miotaczem ognia – robot – strażnik ze zwykłą spluwą. Uważaj w piątej walce na armatę ponieważ jej salwy zabierają naprawdę dużo HP, ale za to jest bardzo powolna. Gdy w końcu dobierzesz się do Seymoura pozostanie Ci tylko słuchanie rozmowy i oglądanie przerywników. Odzyskasz kontrolę dopiero wtedy, kiedy akcja gry przeniesie się do świątyni Bevelle. Możesz skorzystać z windy jeśli nie chcesz zasuwać na piechotę po krętych schodach. Po drodzę do Cloister of Trials nie zapomnij zabrać Al Bhed Primera (później nie będzie takiej możliwości!) oraz zapisać gry w save-poincie (nareszcie). Gdy załatwisz te dwie sprawy, możesz już wejść do Cloister of Trials.

Podczas przechodzenia przez ten Cloister of Trials musisz nie tylko kombinować, ale jeszcze wykazać się refleksem (aby zmieniać kierunek ruchu platformy na której stoisz). Na początku przepchnij stojak na glif. Znajdziesz się w takiej dziwnej sieci jakiś przewodów trakcyjnych, czy coś w tym stylu. W każdym razie jedź prosto, przy drugim glifie skręć w lewo. Ze znajdującego się tam podestu zabierz Bevelle Sphere i wróć na paltformę (aby tego dokonać trzeba przepchnąć stojak na przewód, ale należy pamiętać żeby na stojaku była umieszczona przynajmniej jedna sfera dowolnego rodzaju (najlepiej zostawiać na stojaku Bevelle Sphere). Przy następnym glifie zawróć platformę i od razu skręć w prawo. Zdobytą przed chwilą Bevelle Sphere włóż do znajdującego się tutaj otworu. Teraz wróć na platformę, ponownie ją zawróć i skręć w prawo przy tym glifie, gdzie można zjechać na niższy poziom. Wybierz kierunek w lewo, a następnie przy drugim glifie w prawo. Zabierz Glyph Sphere, wróć na platformę i skręć w prawo przy ostatnim glifie. Zdobytą Glyph Sphere odłóż na stojak, teraz ze stojaka zabierz Bevelle Sphere i włóż do otworu w ścianie (pojawi się pomost). Teraz chwyć Glyph Sphere i włóż ją do blokady za mostem, aby ją zlikwidować. Z podestu zabierz Destruction Sphere, połóż ją na stojak, Zabierz Bevelle Sphere z otworu (ten co tworzy most) i zostaw na strojaku. Weź do ręki Destruction Sphere i pchnij stojak by móc kontynuuować podróż na platformie. Destruction Sphere umieść w tym miejscu, gdzie wcześniej była Glyph Sphere. Teraz przy pierwszym glifie wybierz drogę prowadzącą na najniższy poziom Cloister of Trials i zabierz znajdującą się tam Bevelle Sphere. Teraz należy wrócić się i skręcić w prawo na przy pierwszym glifie. Dzięki Destruction Sphere będziesz mógł przedostać się do Chamber of the Fayth ścieżką, która wcześniej była ślepa. Kiedy dojedziesz w końcu na ‚normalny’ ląd, wejdź po schodach, zabierz zawartość skrzyni i stań na migającym światełku. Jedną Bevelle Sphere umieść w otworze w ścianie, a drugą pozostaw na stojaku. Stojak przepchnij w prawo na ‚pas tranmisyjny’ aby móc zgarnąć drugi skarb (bardzo dobra włócznia dla Kimahriego). W końcu możesz przejść do Chamber of the Fayth.

Na dłuższy czas Twoja działalność będzie się ograniczała do oglądania długich przerywników i rozmów. Kontrolę nad grą odzyskasz dopiero w Via Purifico jako Yuna. Zapisz grę w pierwszym hallu, a następnie skieruj się w lewo, a na następnym skrzyżowaniu znowu w lewo. W zrujnowanym pomieszczeniu zgarnij skarb i dotknij gilfu. Następnie wróć się i idź w prawo. W małym zaułku po prawej stronie znajdziesz Lulu (i skrzynię ze skarbem). Teraz idź prosto korytarzem (który zakręci później w prawo), a znajdziesz Aurona. Teraz trzeba jeszcze znaleźć Kimahriego. Skieruj się w prawy korytarz, a kiedy wrócisz kawałeczek znajdziesz zagubionego kompana. Wróć teraz w to miejsce, gdzie stał Auron, zapisz grę i idź prosto przez oświtlony na czerwono korytarz (nie zapomnij naładować pasków Overdrive u wszystkich aeonów). Spotkasz tam Issaru, z którym będziesz musiał stoczyć pojedynek na aeony

Boss – Iftit, Valefor, Bahamut

W pierwszej walce przeciwnik (Iftit) ma na starcie pełny pasek Overdrive, więc podejmij decyzję. Albo poświęć najsłabszego aeona, czyli Valefora, albo wezwij Shivę (jeśli ma pełny pasek) i zaryzykuj szczęścia. Przy odrobinie szczęścia Overdrive Shivy powinien odesłać natręta do piekła. W drugiej walce (z Valeforem) najlepeij przyzwać Bahamuta i łatwo, szybko i przyjemnie rozwiązać problem (2-3 ataki i sprawa załatwona). Ostatnia walka z Bahamutem jest najtrudniejsza. Co prawda, Bahamut w ogóle nie atakuje, ale odlicza pięć tur do użycia Mega Flare, co w większości przypadków oznacza śmierć Twojego aeona. Tak więc, w wir walki rzuć wszystkie aeony jakie posiadasz, a w końcu wykończysz łosia…

Po walce akcja gry przeniesie się do Tidusa, Wakki i Rikku uwięzionych w innej części Via Purifico. Na początek możesz zrobić zakupy u unoszącej się w wodzie… skrzyni (lol, tak tak – skrzyni:) Jeśli skończyły Ci się Phoenix Downy to koniecznie zakup z 2-3 sztuki tego przedmiotu, które będą potrzebne w nadchodzącym pojedynku. Po załatwieniu tej sprawy płyń dalej tak, jak tunel prowadzi (po drodzę zapisz grę w drugim save-poincie) i przygotuj się do kolejnej walki.

Boss – Evrae Altana

Walka ta może być zarówno łatwa, jak i dość trudna. Przeciwnik kontratakuje każdy Twój atak fizyczny, może narzucić przy tym status Petrified co w wodzie równa się natychmiastową śmiercią postaci bez możliwości jej wskrzeszenia do końca bitwy. Na szczęście, Evrae Altana ma permanetnie ustawiony status Zombie, więc wystarczy, że użyjesz na nim 2-3 Phoenix Downy i rozwalisz gadzinę z Overkillem. Jeśli jednak nie masz, to możesz użyć dwukrotnie Trigger Command – Open Lock, aby otworzyć znajdującą się za tobą grodzie. Na następnej arenie możesz zrobić to samo i po kolejnej ucieczce, będziesz oddzielony od przeciwnika kratą, więc Evrae nie będzie mógł kontratakować Twoich ataków. W każdym bądź razie, należy się nastawić na atakowanie przeciwnika przedmiotami leczniczymi.

Jak tylko wyjdziesz z Via Purifico, zostaniesz _cieple_ przywitany przez Seymoura, a drużyna zacznie uciekać. Po drodzę jednak postanowią wrócić się po Kimahriego. Wracając warto podpakować spędzić tutaj chwilę czasu na pakowaniu drużyny (szczególnie Yunę) i ładowaniu pasków Overdrive u aeonów w losowych bitwach z robotami (można tutaj dostać naprawdę dużo doświadczenia, więcej niż na Calm Lands w późniejszej części gry). Czas skopać mu tyłek (po raz drugi i bynajmniej nie ostatni;)

Boss – Seymour Natus

Gościu składa się z dwóch części: głównej i Mortibody. To drugie walki atakuje czarami pierwszego poziomu (Fire itd.) we wszystkich członków drużyny lub atakuje fizycznie. Seymour (główny) rzuca podobnie jak w poprzedniej walce czary elementarne według odpowiedniej kolejności, więc przed każdym jego ruchem można się zabezpieczyć odpowiednim Nullem. W późniejszej fazie walki, kiedy będzie miał jakąś połowę punktów HP, zacznie notorycznie rzucać na postacie czar Break, co powoduje zamianę postaci w kamień. Jest to szczególnie niebezpieczne ponieważ tuż po tym Mortibody może rozsypać tą postać w kawałeczki atakiem fizycznym. Podobnie jak wtedy, niektóre postacie mogą podwyższyć sobie parametry komendą Talk. W zasadzie, walka jest prosta i schematyczna: Hastega, Breaki i jedziemy… Oczywiście, należy gościa dobić Overdrivem jakiegoś aeona, aby był Overkill (ale należy pamiętać, że Seymour usuwa aeony jednym ciosem, więc przydają się tylko na pojedyńczy Overdrive). Aha i jeszcze jedno… Mortibody nie da się zabić osobno gdyż stanowi całość z Seymourem. Jeśli jego HP spadnie do zera, pobiera potrzebną ilość punktów od głównego Seymoura.

Po tych wszystkich pojedynkach, udało Ci się uciec z Bevelle do dostępnej już nowej części Macalania Woods. Po odzyskaniu kontroli nad postacią, skieruj się w dół, gdzie znajdziesz Yunę. Po wysłuchaniu rozmowy i obejrzeniu przerywnika (kluczowego w tej serii zresztą) wróć się do obozowiska. Następnego dnia możesz w końcu skierować się w prawą ścieżką do Calm Lands. Zanim jednak udasz się w tamtym kierunku, wróć się odrobinę do Macalania Woods (lewa ścieżka), aby obejrzeć zawartość znajdującej się tam sfery.

Calm Lands

Czeka Cię teraz przeprawa przez najbardziej rozległy obszar Spiry. Po wyjściu na Calm Lands, idź w lewo (po drodzę możesz wysłuchać wykładu Maechena i zrobić zakupy u Rina). Najpierw, idź w stronę sklepu (jedyny budynek na tym obszarze; trudno go nie zauważyć). Tuż przed nim znajdziesz Belgemine, z którą możesz stoczyć kolejny pojedynek na aeony. Niezależnie od rezultatu walki otrzymasz Aeon’s Soul – przedmiot odblokowujący nową opcję w menu, a mianowicie wymianę przedmiotów na podwyższanie statystyk aeonów. Oprócz tego Belgemine zaprosi Cię do zapomnianej świątyni Remiem. Po dotarciu do sklepu możesz zapisać gry, zrobić zakupy etc. oraz wysłuchać ostrzeżenie ojca Lulu, aby nie zbliżać się do świątyń (nie dotyczy to Remiem Temple). W północno-zachodniej części spotkasz trenerkę chocobo, u której możesz pożyczać za friko żółte, opierzone rumaki. Będąc na jego grzbiecie możesz wrócić się do wejścia na Calm Lands od strony Macalania Woods. Po prawej stronie od wejścia, znajduje się urwany most. Najedź chocobem na żółte pióro, a wtedy przelecisz na drugą stronę. W ten sposób możesz się dostać do Remiem Temple, gdzie możesz stoczyć kolejne walki aeonów (tym razem nagrody za wygranie jednej walki są naprawdę nietuzinkowe!), oraz wziąć udział w wyścigu chocobów o Cloudy Mirror (co z tym cackiem zrobić – przejdź do działu Celestial Weapons). We wschodniej części Calm Lands znajduje się bardzo interesujące miejsce: Monster Arena. U gościa, który tam rezyduje możesz nabyć specjalne bronie z możliwością łapania przeciwników. Po złapaniu wszystkich potworów z Calm Lands, będziesz mógł od tej pory łapać stworki ze wszystkich rejonów Spiry. Po złapaniu wszystkich potwrów z jednego rejonu, gatunku itd. gostek tworzy potężne monstra (pokonanie ich jest oczywiście nieobowiązkowe), które wielokrotnie przekraczają siłę i zdolności wszystkich innych bossów z FFX! Dobra, tak czy siak, musisz się skierować na północno-wschodni kraniec Calm Lands, tam gdzie czerwona strzałka na mini-mapie wskazuje. Zanim tam pójdziesz, nabij uzupełnij paski Overdrive u aeonów i ewentualnie podpakuj postacie. Po wejściu na nowy obszar zapisz grę. Kiedy przejdziesz przez kładkę, spotkasz kolejnych nudziarzy z Bevelle i następnego bossa do rozwałki.

Boss – Defender X

Przeciwnik ma wyjątkowo (jak na ten etam gry) wysoką siłę. Jeden atak fizyczny może zabić słabiej napakowaną postać w Twojej srużynie. Zwykły jego atak zabiera ok. 2500 HP, Heymacher – 4000 HP. Poza tym ma wysoką obronę przed atakami fizycznymi i jest dość szybki. Nie ma rady… bez Hastegi, Protecta, nałożenia na bossa Armour i Mental Break się nie obejdzie. Każdą poległą postać należy natychmiast wskrzesić i wyposażyć w Haste i Protect. Przeciwnik, po nałożeniu Mental Break jest bardzo wrażliwy na magię, więc należy się nastawić w tej walcę na atakowanie magią i aeonami. Kiedy Defender X będzie miał HP w stanie krytycznym nałoży na siebie Mighty Guard (co możesz rozproszyć za pomocą Dispel). Bossa najlepiej dobić Overdrivem Bahamuta…

Przed kontynuacją wyprawy do Mt. Gagazet (prosto) możesz jeszcze pójść w dół dolinką w stronę Cave of the Stolen Fayth, ale o tym poczytaj sobie w dziale subquestów.

Mt. Gagazet

Kiedy tylko postawisz swoją stopę na Mt. Gagazet zhaltują Cię przedstawiciele rasy Ronso, ale po namawianiu w wykoniu Yuny zostaniesz przepuszczony. Jednak kawałek dalej dojdzie do walki między Kimahri, a Biranem i Yenke (to Ci, którzy gnębili przez całą grę naszego Ronso)

Boss – Biran & Yenke

Do tej walki podchodzisz tylko Kimahrim. Ta walka ma ten plus, ponieważ możesz tutaj nadrobić zaległości w zdobywaniu technik Blue Magic (możesz nauczyć się tu wszystkich technik z wyjątkiem Nova. Mighty Guard i White Wind także można tu uzuskać, ale jest to możliwe dopiero wtedy, gdy sami przeciwnicy przynajmniej raz ich użyją). Najpeirw zajmij się najpierw Yenke, a następnie Biranem. Overdrive’y używaj wtedy, kiedy stoją razem, a nie okrążając Kimahriego. Walka jest prosta. Wystarczy, że swoje ataki będziesz regularnie przerywał na leczenie nadwątlonego zdrówka i będzie dobrze…

Zanim wybierzesz się na dalszą drogę, koniecznie zasejwuj bowiem obszar Gagazet jest długi i z dużą częstotliwością walk losowych (w dodatku dość trudnych). Przeprawa przez ten jeden obszar może zająć nawet godzinę! Po drodzę warto przeszukiwać zaułki (zazwyczaj znajdują się tam skrzynie ze skarbami. Jest także jedna Braska’s Sphere). Spotkasz także brata O’aki Wattsa (ten co przez całą grę unikał rozmowy z tobą), u którego możesz zrobić zakupy. Warto się u niego zaopatrzyć w zbroje z Zombie Ward dla Yuny i Aurona oraz w całą masę Holy Water. Przed końcem obszaru będziesz mógł zapisać grę. Zanim pójdziesz dalej, przejrzyj przynajmniej dwukrotnie ustawienia w menu, naładuj paski Overdrive u wszystkich aeonów, a także Overdrive u Kimahriego. Po wejściu na szczyt przyjdzie czas na kolejną walkę…

Boss – Seymour Flux & Mortibody

To najtrudniejsza obowiązkowa walka w Final Fantasy X. Przeciwnik dysponuje całą gamą specjalnych technik oraz jest bardzo szybki (Hastega w tej walce to podstawa). W pierwszej walce Seymour stosuje bardzo niebezpieczną mieszankę, a mianowicie używa Lance of Anthropy, co narzuca na postać status Zombie, a od razu w kolejnej turze rzuca Full Life’a na tą postać, co ją natychmiast zabija. Jeśli między Lance of Anthropy, a Full Lifem masz swoja turę, czym prędzej użyj Holy Water. W dalszej części gry, Seymour rzuca Dispel na całą drużynę i od razu stosuje technikę Cross Cleave – mocny atak fizyczny na wszystkich zabierający ok. 2000 HP. Jeśli po oberwaniu Dispelem masz jeszcze swoją turę, to użyj natychmiast Mighty Guard. Po tym ataku wróg będzie się przez jakiś czas przygotowywał (będzie rzucał Protect i Reflect na sibie itd.) do jego najsilniejszego ataku. W tym momencie należy przejąć inicjatywę. Używaj teraz wszystkiego co masz w asortymencie (ataki, czary, Overdivy postaci i aeonów itp.) zanim zobaczysz komunikat „Ready to annihilate”. Możesz także rzucić na niego Bio, aby regularnie schodziło mu HP. Od tej pory Seymour nie będzie atakować tylko oczekiwać aż Mortibody będzie miał swoją turę. Jeśli nie rozwalisz bossa do tego momentu to przynajmniej wyposaż się w Mighty Guard (jeśli akurat Overdrive Kimahriego nie jest dostępny to rzucaj na siebie Shelle. W sumie jeśli nie chcesz zobaczyć napisu Game Over przynajmniej jedna osoba musi mieć nałożonego Shella) i przygotuj się na oberwanie atakiem o magicznym charakterze – Total Annihilation. Jeśli jednak użyje tego ataku, a Ty przeżyjesz to od tej pory Mortibody będzie używał tego co dwie swoje tury, a na to trzeba być już odpowiednio przygotowany. Kiedy jego HP wreszcie spełznie poniżej 12000 HP możesz użyć Overdrive’u Bahamuta, aby był Overkill (w tej walce jest to o tyle ważne, gdyż za Overkilla dostaniesz dwa Lv. 4 Sphere Key, a nie jeden).

Zapisz grę i idź dalej. Po obejrzeniu całej tej historii ze snem (ważna dla fabuły) możesz człapać dalej. W jaskini Gagazet masz do wykonania dwa zadania. Na pierwszym skrzyżowaniu skręć w lewo. Następnie przepłyń kawałek wodą (zwróć uwagę, że kiedy jesteś w wodzie skład drużyny ogranicza się do Tidusa, Wakki i Rikku) i stań przed pierwszą próbą. Musisz trafić piłką Wakki w biały punkt. Nie pękaj, za którymś razem w końcu Ci się to uda :) Po wykonaniu zadania, wróć się do miejsca z save-pointem i idź dalej nowo otwartym przejściem. Skręć w lewo i podążaj tak, jak dorga prowadzi. Po przepłynięciu kawałka znajdziesz się w miejscu, gdzie w ścianie znajdują się trzy duże otwory. Tisusa wyślij do niebieskiego, Rikku – zielonego, a Wakkę do czerwonego. Teraz wróć uwagę, że teraz jest dostępna nowa droga po kamiennych stopniach (można na nią wejść w tym miejscu, gdzie znajduje się czerwona strzałka na mini-mapie). Przed wyjściem na zewnątrz tradycyjnie zapisz grę i naładuj paski Overdrive u aeonów i przygotuj postacie, gdyż na dworze już czycha na Ciebie boss.

Boss – Sanctuary Keeper

Walka jest wyjątkowo wkurzająca. Wróg posiada od cholery dobrych ataków. Swoim zwykłym atakiem (bombardowanie ładunkami energii) oprócz poważnych obrażeń, narzuca nam całą gamę negatywnych statusów (m.in. Curse i Confuse) u wszystkich członków drużyny. Swoim kolejnym atakiem (cios ogonem) może usunąć nam pozytywne stausy takie jak Haste, czy Protect. Jego najsilniejszy atak to Mana Beam (bodajże tak to się nazywa) – zabiera ok. 6000 HP jednej postaci. Na dodatek lubi zakładać na siebie Protect i na dodatek często się leczy Curagami i Regenem. Taktyka: Hastega na wszystkich, Reflect na bossa (aby jego Curaga i Regen odbiły się do nas), Armour Break, Dark Attack (lub Buster) i jedziemy zwykłymi ciosami (magia z uwagi na nałożony Reflect odpada, chyba że odbijesz czar od swojego Reflecta). Jeśli nie chcesz się z nim cackać możesz od razu potraktować go Overdrive’ami aeonów (chyba nie muszę już pisać, że w ten sposób trzeba przeciwnika dobić),

Po walce nastąpi rozmowa między Yuną i Rikku, podczas której summonerka zgubi sferę. Możesz zobaczyć jej zawartość po przerywniku. Kiedy pójdziesz jeszcze kawałeczek, dojdziesz do znanego z prologu obozowiska i w tym momencie retrospekcja się kończy, a zaczyna się rozgrywaka w czasie rzeczywistym.

Zanarkand Ruins

Podczas przeprawy przez ruiny miasta w stronę świątyni warto zwiedzać wszystkie zaułki (znajdziesz tam np. Fortune Sphere). Pierwszy obszar to zniszczona znana z początku gry droga, drugi zaś to ruiny stadionu do blitzballa (podczas przechodzenia przez drugi obszar warto podpakować drużynę w walkach z zombiakami i maszynami). W świątyni zaś czeka Cię ostatni Cloister of Trials

Najpierw stań na panelu przy wejściu (który zabarwi się na zielono), aby włączyć ekran. Twoim zadaniem jest stanięcie na tych klockach a la Tetris i takim położeniu, jak jest pokazane na monitorze. Klocki uaktywnia się poprzez nastąpnięcie na panel z białym światełkiem, zaś jego kształt i położenie możesz zobaczyć, po tym, że panele, które są zajmowane przez klocek są odrobinę bardziej szare niż puste kafle. Po uaktywnieniu odpowiednich paneli otworzą się drzwi do następnej sali i wyjedzie sześć stojaków z nisz. Teraz Twoim zadaniem jest zaliczenie czterech zestawów klocków w drugim pomieszczeniu, a uaktywniasz je poprzez wpychanie z powrotem do nisz cztery skrajne stojaku. Druga sala jest dużo większa niż pierwsza, ale jest tam pewne ułatwienie. Jeśli podejdziesz do monitora i naciśniesz X przez chwilę się pokażą te panele, które musisz uaktywnić. Po zaliczeniu czterech zestawów, zabierz Kilika Sphere z otworu po lewej stronie ekranu w drugiej sali i włóż go do środkowego stojaka po prawej stronie. Teraz zabierz Besaid Sphere, która leży sobie w otworze po prawej stronie ekranu i włóż ją do stojaka po prawej stronie. Właśnie uaktywniłeś wszystkie sześć symboli w drugiej sali. Będąc w pierwszej sali, zapisz grę i przygotuj drużynę do kolejnej walki (w razie czego wróć się na chwilę do ruin, aby naładować paski Overdrive u aeonów). Kiedy wkroczysz do drugiej sali, będziesz musiał stawić czoła kolejnemu bossowi.

Boss – Spectral Keeper

W tej walce do dyspozycji masz sześć pól. Na początek rozmieść postacie tak, aby każda była w odległości dwóch pól od kompana. Przeciwnik ma dwa dość silne ataki. Pierwszy to cios ogonem zabierający ok. 1000 HP i narzucający czasami Berserka. Kolejny to bardzo silny kontratak (przeciwnik także kontratakuje Twoje ataki magiczne), zabierający 2500 HP postaciom, które znajdują się na jednym z trzech paneli przed potworem. Stwór ma także zdolność ustawiania min na dwóch polach, które detonuje w kolejnej swojej turze (postać stojąca na polu z miną musi się czym prędzem stamtąd wynieść) zabijając stojącego tam kompana. Taktyka: Mental Break i magia, magia i jeszcze raz magia (stór ma niskie Magic Defense). Jeśli chcesz przyzwać aeona to musisz pamiętać, że pożyje najwyżej jedną turę (góra dwie), gdyż stwór od razu podkłada pod nim minę. Oczywiście to wystarczy na odpalenie Overdive’a. W tej walce należy pamiętać, aby rozwalić demona z Overkillem, gdyż wtedy dostaniesz dwa Lv. 4 Sphere Key.

Po pojedynku możesz już zjechać windą do Chamber of the Fayth. Nie będę zdradzać, co się tam stanie, tylko powiem, że czekają Cię długie rozmowy z Yunaleską i kolejna poważna walka.

Boss – Yunaleska

Tutaj wyjątkowo ważne jest posiadanie pełnych pasków Overdrive u aeonów (ale należy je oszczędzać do walki z trzecią formą). Walka dzieli się na trzy etapy. Pierwszy jest oczywiście najprostszy. Należy jednak uważać, bo Yunaleska po każdym ataku fizycznym konrtuje rzucając na postać Darkness; po magicznym ataku kontruje Silence’m, a po Overdive’ach – Sleep’em. Nie powinno to jednak sprawić większych problemów. Wystarczy, że będziesz leczyć status po każdym ataku, a jeśli masz zbroję z Auto-Med to już w ogóle wypas :) Druga forma jest trudniejsza, bo każdym atakiem fizycznym, rzuca Zombie na wszystkich. Dodatkowo, Ynaleska bardzo lubi rzucać czary Cure i Regen na zainfekowane postacie i wysysać HP postaciom. W tej walce nie pozostaje Ci nic jak atakować fizycznie i magicznie dbając jednocześnie o kondycję swoich podopiecznych. Przed dobiciem drugiej formy upewnij się, czy przynajmniej jedna postać ma status Zombie (jeśli nie, to musisz poczekać, aż Yunaleska Ci go narzuci), gdyż natychmiast po wejściu w trzecią fazę, Yunaleska rzuca Mega-Death (czyli Death na wszystkich członków drużyny!) zabijając wszystkich, którzy nie są w stanie Zombie (atak ten będzie od czasu, do czasu powtarzać). Dodatkowym bardzo groźną techniką jest Mind Blast, która narzuca Confuse na wszystkich członków drużyny (co w większości przypadków kończy się natychmiastową śmiercią). Walka z tą formą jest bardzo uciążliwa z tego względu, że z Zombie nie możesz się leczyć, ale z drugiej strony ten status chroni Cię przed Mega-Death. Jedyną dobrą (chyba) taktyką jest narzucenie Haste na Yunę i niszczeniu wroga Overdrive’ami aeonów starając się, aby jak najmniej ruchów wykonała przeciwniczka. Aaa… należy się uzboić w cierpliwość, ponieważ ze słabo przygotowaną drużyną, walka może naprawdę trochę potrwać (kiedy przechodziłem FF10 po raz pierwszy, spędziłem na walce 1,5 godziny).

Po walce wystarczy wyjść z świątyni, a zostaniesz zgarnięty na Airshipa. Najpierw udaj się do Yuny na górne piętro, a następnie z powtrotem na mostek. Od tej pory masz kontrolę nad statkiem i możesz w szybki sposów odwiedzić wszystkie lokacje w grze! Masz teraz czas na pakowanie drużyny, wykonywanie subquestów etc. Kiedy będziesz gotowy skieruj statek do lokacji Highbridge (co w rzeczywistości oznacza Bevelle). Po odbyciu rozmów z Shelindą, Miką i Fayth zostaniesz oczyszczony ze statusu zdrajców i będziesz mógł w razie potrzeby wrócić do odpowiednich świątyń. Teraz czeka Cię ostatnie zadanie… rozwalić Sina i znajdującego się w jego wnętrzu Yu Yevona. Udaj się do lokacji o nazwie Sin, a następnie skieruj się na górny pokład i wyjśc na zenątrz. Dojdzie do pierwszej walki…

Boss – Sin’s Left Fin

Walka ta jest bardzo prosta. Wystarczy, że przysuniesz statek do Sina i zastosujesz stary, sprawdzony schemat: Hastega, Armour i Mental Break i atakowanie fizycznie bądź magicznie. Wróg posiada dwa ataki: uderzenie w pokład (zajmuje to ok. 1500 HP całej drużynie) i Gravija. To drugie używa dopiro wtedy, kiedy zacznie gromadzić energię, a Ty w tym czasie możesz oddalić Airshipa, żeby wylecieć poza jego zasięg. Jego Negation to nic innego, jak Dispel rzucony na wszystkich (drużynę i jego samego). Jeśli tego użyje, wystarczy powtórzyć Hastegę i nałożenie Breaków. Bitwę zakończ jakimś aeonem. Walka jest łatwa jak konstrukcja cepa…

Boss – Sin’s Right Fin

Ta bitwa jest identyczna, co poprzednia. Załatw przeciwnika według podanego wcześniej schematu.

Boss – Sin & Sinspawn Genaux

Tym razem rdzeń jest chrniony przez Sinspawna Genaux (taki sam, co ten z placu przed świątynią Kilika). Z ‚ochroniarzem’ ogólnie nie powinno być problemów z racji tego, że ma mało HP i jest wrażliwy na ogień. Wystarczy nałożyć mu Armour i Mental Break i katować go fizycznie i Firagami. Jedynym utrudnieniem może być to, że Sinspawn może nakładać status Poison. Rdzeń w tej walce ma dwie możliwości: albo rzuca czary elementarne pierwszego poziomu na wszystkich, albo Graviję (do czego musi się przygotować).

Po walce znajdziesz się na mostku Airshipa. Udaj się na górny pokład, gdzie porozmawiasz z Yuną. Kiedy Tidus wróci na mostek, ponownie skieruj się na górny pokład, gdzie stoczysz kolejny pojedynek z Sinem

Boss – Sin

Walka ta jest nietypowa z tego względu, że wróg prawie w ogóle nie atakuje, ale jeśli zdoła użyć Overdrive’a następuje Game Over bez względu na Twój stan zdrowia. Na początku pojedynku, przeciwnik jest ‚out of range’, więc radzę przywołać Bahamuta (lub Animę jeśli tego aeona posiadasz) i wykonać parę ataków. Kiedy statek zostanie przyciągnięty, odwołaj aeona. Następnie narzuć na drużynę Hastegę, na bossa Armour Break i katuj gościa modląc się, aby postacie uwinęły się z zadaniem przed Overdrivem Sina…

Inside Sin

Po zaliczeniu szeregu walk, otworzy się wnętrze Sina (co zresztą stanowi nowy wymiar, czy coś w tym stylu). Nie zapomnij zapisać gry. Podczas eksploracji tego miejsca, mini-mapa jest właściwie nieprzydatna ponieważ obszar jest dopiero nanoszony wraz z odkrywaniem nowych zaułków itp. Sea of Sorrow ma od cholery ślepych uliczek (gdzie najczęściej znajdują się różne skrzynie ze skarbami) i pakernych przeciwników, u których można zdobyć naprawdę gigantyczne ilości AP. W każdym razie, obierz azymut w tą stronę gdzie czerwona strzałka wskazuje. Przed wejściem na schody zapisz grę i przejrzyj ustawienia w menu, bo czeka Cię walka z ostatnią formą Seymoura

Boss – Seymour Omnis

Seymour w tej walce jest otoczony przez cztery koła, które wskazują, jakim elementem będzie się w danej chwili posługiwał (znak czerwony – ogień, żółty – błyskawice, biały – łód, niebieski – woda). Im więcej znaków danego elementu będą skierowane w stronę Seymoura tym częściej będzie używał czarów opartych na tym elemencie, ale też te czary będą silniejsze (można zabezpieczać się odpowiednimi Nullami). Uważaj jednak, gdyż Seymour może z zaskoczenia odpalić Ultimę zabierając przy tym 6500 HP. Niemniej walka jest prosta i schematyczna. Narzuć na drużynę Hastegę i Mighty Guard, na przeciwnika Breaki i jedziemy… Nie muszę chyba wspominać, że przydają się także aeony…

Po walce uzyskasz dostęp do drugiego obszaru: City of Dying Dreams. Wbrew pozorom nie sposób się tu zgubić, ale warto jednak badać zaułki, bo możesz w nich znaleźć wiele poukrywanych tu i ówdzie skarbów. Kiedy dojdziesz do miejsca z podnoszącymi się panelami podłogowymi, droga się rozdwaja. Możesz pójść, albo w lewo, albo skorzystać ze ‚zjeżdżalni’, której początek znajduje się w małej budce po prawej stronie. Niezależnie od tego, którą ścieżkę wybrałeś, dojdziesz do ostatniego save-pointa w grze. Dalsza droga prowadzi już bezpośrednio do zakończenia. Kiedy pójdziesz kawałek dalej, nagle spadnie na ziemię jakiś dziwne ‚coś’ z białym kołem na samym dole. Dotknięcie go spowosuje, że przeteleportujesz się do dziwnego miejsca, gdzie wszędzie wyskakują z ziemi lodowe szpikulce. Jeśli natkniesz się na tekie ostrze, natępuje walka losowa (z której możesz uciec, jeśli nie chce Ci się walczyć). Twoim zadaniem jest zabranie 10 pojawiających się w różnych kryształów (każdy stanowi ponnadto najczęściej jakąś dobrą broń lub specjalną sferę do Sphere Gridu). Po wykonaniu zadania znajdziesz się w Zanarkand ze snu, gdzie czeka na Ciebie Jecht oraz szereg końcowych pojedynków.

Boss – Braska’s Final Aeon

Wróg ten może sprawić trudność nawet dość dobrze napakowanej drużynie. Przeciwnik jest szybki i silny, a ponadto jego pasek Overdrive wzrasta w zastraszającym tempie (otaczające go dwie Yu Pagoda co turę go ładują). Nie obejdzie się bez nałożenia na siebie Hastegi i Mighty Guard oraz posiadania w miarę napakowanych postaci. Przeciwnikowi zadaj Armour Break i atakuj go fizycznie regularnie lecząc swoich podopiecznych. W drugiej fazie walki, Jecht wyjmuje olbrzymi miecz (którego atak zadaje wszystkim 2500 damage). Należy uważać, na jego Overdrive Ultimate Jecht Shot (tą technikę uzyskuje w dalszej części pojedynku), gdyż może on zadać ok. 6000 punktów obrażeń całej drużynie. Na szczęście Tidus może dwukrotnie użyć opcji Talk, co powoduje, że pasek Overdrive Jechta spada do zera… Dobra przechodzimy dalej…

Boss – Aeony (wszystkie, które posiadasz)

Teraz masz za zadanie przywołać po kolei wszystkie swoje aeony, które posiadasz i pokonać je w walce (jeśli masz też te dodatkowe, musisz je także rozwalić). Aeony mają tyle samo HP co zawsze, ale także posiadają takie same parametry co wcześniej, więc należy je rozwalać jak najszybciej potrafisz (najlepiej nie dopuścić go do wykonania ruchu, a już na pewno do odpalenia Ovedrive’a). Kiedy uporasz się ze wszystkimi, czas na ostatnią walkę w FF10.

Boss – Yu Yevon

Ten pojedynek ma tylko jedno utrudnienie. Boss po każdym Twoim ataku rzuca na siebie Curagę, która dodaje mu 9999 HP. Są na to dwa sposoby. Albo narzucić mu status Zombie (Zombie Attack lub broń z Zombiestrike), albo rzucić na niego Reflecta, aby czar odbijał się do nas. Należy jednak pamiętać, że ruch Yu Pagody usuwa z niego wszystkie negatywne statusy, więc należy wielokrotnie narzucać Zombie. Przeciwnik używa tylko jednego ataku, a mianowicie Gaviję. Jak wiadomo, jest to atak zabierający pewien procent HP, więc nie może naszych kompanów zabić. Teraz pozostaje Ci tylko obejrzenie zakończenia…

Autor: Zell
Data: 14 marca 2014, 11:11

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *