»Terranigma – Solucja

Wstępu słów kilka

Jak łatwo się domyślić, zamierzam tu opisać w możliwie przystępny, a jednocześnie odpowiednio szczegółowy sposób, jak przejść znakomitą grę, jaką jest Terranigma. Miałem okazję przechodzić tę pozycję już trzy razy, więc postaram się zawrzeć tu wszystko, co w grze jest nie tylko niezbędne, ale i ciekawe. Jednocześnie zachowam ją oczywiście na poziomie „spoiler-free”. Postanowiłem przetłumaczyć niektóre nazwy własne – mam nadzieję, że to nie utrudni odbioru tej solucji. Jeśli już nacieszyliście się świetnym intrem, to czas zacząć naszą przygodę! Pobudka!

Rozdział 1 – Początek

Crysta

Wstawaj, Cro… erhm… Ark! Taak… Ten blond przystojniak to ty, a różowowłosa laska to twoja… No, wiadomo. Na imię ma Elle. Ponieważ dosyć się już naspałeś, pora się przejść. Na początku nie masz żadnego wyboru (ten zeszyt to save point), więc wyjdź z pokoju. Jesteś w domu Starca. Pozwiedzaj dom (ależ sielanka! Możesz trochę porzucać rzeczami, nie wpłynie to na grę), albo od razu udaj się w lewo i do góry, żeby się spotkać ze Starcem. Po drodze miniesz niebieskie drzwi, przez które nikt nie może przechodzić (stary numer). Hm? Słyszałeś coś? Zdawało ci się… Starzec faktycznie wygląda odpowiednio do nazwy. Nie przejmuj się jego narzekaniem – wszystko jedno co powiesz, i tak wyśle cię do domu tkaczki. Ot i wolność słowa! Czas udać się na zewnątrz… Przejdź trzy razy w dół i… oto Crysta! Pięknie, prawda? Powinieneś się udać na północ, ale tak dla porządku… krótki przewodnik. Na północny zachód jest dom wróżki (nic ważnego), na wschód – sklepy z rzeczami i magią (szkoda, że nie masz pieniędzy…). Północny wschód to młyn (trochę foreshadowingu…), północny zachód – domostwo. No i w końcu na północy mamy dom tkaczki. W środku spotkasz Elle (pracuje tu) i panią domu, którą oczywiście przeprosisz (nie masz wyboru, oto dlaczego). Zadanie wykonane, koniec gry! A tak na serio, pora wrócić do Starca (na marginesie, zauważyłeś coś dziwnego po obejściu całej wioski?). W domu Starca czeka cię niespodzianka (?). Możesz się zgodzić na złamanie zakazu lub nie – i tak będziesz musiał tam pójść… Rozwal przeszkodę wazą i w drogę! Jeśli nie zgodziłeś się pomóc kolegom, teraz ich spotkasz… Tylko czemu się nie ruszają? Na razie im nie pomożesz, więc idź dalej, aż spotkasz gadającą skrzynkę. Dotknij jej powoli i… Gratuluję! Ta mała bestia imieniem Yomi będzie ci towarzyszyć przez resztę gry. Przy okazji – pudełko to twoje „centrum dowodzenia”. Może się wydawać małe, ale to prawdziwa lampa Alladyna! Na początek Yomi cię oprowadzi i wyjaśni, co i jak. Po wykładzie idź do pokoju broni i sprawdź niebieskie światełko, by otrzymać Kryształową Włócznię (yeah). Niestety zwiedzanie przerwie Elle (kobiety!). Krótka rozmowa i… bum! Oczywiście musiało się coś stać… Wróć do skrzynki (wciśnij SELECT) i wyekwipuj zbroję, broń i pudełko na klejnoty). Teraz możesz wrócić na górę. Udaj się do wyjścia z domu, by spotkać Starca. Zgódź się uratować wszystkich (Ark wykaże się zadziwiającą ignorancją). Jednak zanim udasz się na zewnątrz wioski (!), wróć do pokoju Starca i popytaj go o różne rzeczy (możesz się u niego wyleczyć za darmo). Zbierz też zawartość dwóch skrzynek – 50 gemów i Małą Cebulkę. Choć to bez sensu, sklepy dalej sprzedają. Możesz więc kupić więcej Cebulek i jakieś Odtrutki. Pora wyruszyć w podróż Na Zewnątrz! Taak… To jest Świat Podziemi. Dość surrealistyczny… W każdym razie: masz odwiedzić pięć wież. Pierwsza jest na południowy zachód od Crysta i nie da się jej przegapić.

Wieża 1

Pogadaj sobie z bramą wieży, żeby poznać swoje zadanie. Do dzieła! Żarty się skończyły, zaczęła się gra! No dobra. Początek to oczywiście bułka z masłem. Zabij wszystkich, kontynuuj na północ. Na drugim piętrze udaj się na południowy wschód i podnieś Magiskałę. Uważaj na Ogniki – zabijaj je szybko naciskając atak, albo z rozpędu. Reszta jest całkiem prosta, możesz zresztą skorzystać z mapy, którą masz w skrzynce. Zabij wszystkich – spotkasz też pierwszą Wędrującą Duszę. Wypadają one z przeciwników, leczą cię (teraz tego nie potrzebujesz, twoja Włócznia cię leczy) i dają podpowiedzi (albo idiotyczne przysłowia – tak czy inaczej, warto zabijać wszystkich wrogów). Idź do drzwi, które właśnie się otwarły. W następnym pomieszczeniu zmierzysz się z Chodzącymi Posągami – stosuj taktykę ataku z rozpędu i natychmiastowej ucieczki, przyda ci się jeszcze miliony razy! Na północny zachód jest Magiskała. W południowo-wschodnim rogu komnaty jest przeciwnik, z którego wypadnie Dusza. W południowo-zachodnim znajdziesz skrzynkę z Małą Cebulką i rozbite okno, przez które wyjdziesz na czwarte piętro. Zejdź po schodach i zbierz Magiskałę. Teraz wróć na górę i idź na północ. Widzisz miejsce bez barierki? Zeskocz! Kontynuuj na południe. Lewe schody prowadzą do skrótu powrotnego, prawe do schodów na piąte piętro. Na kolejnym poziomie wszystko jedno czy pójdziesz w prawo czy w lewo – i tak spotkasz swojego pierwszego bossa.

Huball x4 (boss)

Taak… Strażnik nie zamierza z tobą walczyć, będzie tylko nasyłał różne potwory. Tym razem są to cztery Huballe. Straszne. Wciskaj atak, aż zginą. Wygrałeś!

Pora przejść przez kamienne wrota i dowiedzieć się, o co tu tak naprawdę chodzi! Zaraz… Ark, coś ty zrobił?! Cóż… Po wszystkim udaj się na północ, omiń skały po lewej i przejdź przez wyrwę w rzece lawy, do drugiej wieży.

Wieża 2

Po oczyszczeniu dołu z wrogów, wyjdź po lewych schodach i kontynuuj na południe, zbierając Magiskałę. Teraz wróć się i idź na południowy wschód – w rogu będzie skrzynka z 30 gemami. W jednym z ogników jest Dusza, która podpowie ci, co robić. Idź na północ, aż zauważysz posąg z czerwonym gemem. Przesuń go w bok i wejdź po schodach. Idź na południe i weź Magiskałę. Teraz wróć i idź na zachód. Wciśnij przycisk i wróć po schodach na poprzednie piętro. Idź na zachód i przesuń kolejną statuę z czerwonym gemem. Wejdź po odsłoniętych schodach. Na południu znajdziesz tym razem Małą Cebulkę w skrzynce (uważaj na Kadetów, atakują z dystansu i paraliżują) a na wschodzie drugi przycisk. Zejdź po schodach na południe od przycisku i przez nowo otwarte przejście na północy. Wciśnij przyciski na wschodzie i zachodzie. Teraz przejdź na południe, przesuwając jeden z posągów z czerwonym gemem. Wciśnij trzeci i czwarty przycisk i idź po nowo powstałych schodach. Na zachodzie znajdziesz Magiskałę i posąg do przesunięcia, kolejny na wschodzie. Teraz idź na północ do drzwi. Rzuć garnkiem w przycisk, aby odblokować dostęp do Strażnika. Tym razem nie ma on ochoty walczyć… Na zewnątrz wróć przez wyrwę w lawie i udaj się na północny wschód.

Wieża 3

Niespodzianka. Nie radzę spadać, tracisz wtedy HP. Na początek udaj się na północ. Przeskocz na platformę po prawej i zejdź po schodach w dół. Zbierz Magiskałę i wróć. Idź na zachód i po schodach na północ – po prawej stronie jest „tajne” przejście do widocznej skrzynki (Mała Cebulka). Kontynuuj na północ i po schodach. Wejdź po schodach po lewej. Uważaj na wyskakujące ze ściany włócznie! Kontynuuj na południe, aż zobaczysz dużo przycisków. Właściwie wcale nie musisz ich używać. Skocz z brzegu na mostek, stań na dolnej krawędzi trzeciego od lewej pola i przeskocz na drugi brzeg. Idź na północ, ale uważaj, bo pojawi się nowy potwór – Strażniczka. Zabij ją szybko z rozpędu+wyskoku, bo jak cię wciągnie, wrócisz na początek wieży! Idź po schodach na kolejne piętro. Skacz w lewo lub prawo i idź na północ, przez wielkie drzwi. W prawym dolnym rogu tej komnaty znajdziesz Magiskałę, w lewym dolnym Pieczęć Bezsenności (załóż ją). Na północy wciśnij przyciski i przejdź przez drzwi… zabijając najpierw hordę Huballi. Za drzwiami czeka cię Strażnik z nowym zadaniem.

High Cadet (boss)

Wysoki Kadet dzieli się na trzy wersje, z których tylko jedna jest prawdziwa. Klasyk. Wybierz jedną i uderzaj tak długo, aż zginie. Łatwizna. Po robocie udaj się na wschód, do czwartej wieży.

Wieża 4

Niespodzianka!

Cadet x3 (boss)

Dobra, szkoda nawet o tym gadać… tylko zaznaczam. Po skompromitowaniu Strażnika, przejdź po którejś z lin. W południowo-wschodnim rogu pomieszczenia, z Kadeta wypadnie Dusza. Na północy jest miejsce, z którego musisz spaść piętro niżej. Teraz będzie trochę skomplikowanie. Najpierw spadnij przez północno-wschodnią dziurę. Idź po schodach po lewej i kontynuuj na następne piętro. Na południowym zachodzie komnaty znajdziesz skrzynkę i 44 gemy, a na południowym wschodzie Magiskałę. Idź dwa piętra w górę. Teraz na południe, aż zobaczysz liny. Dolna prowadzi do Magiskały. Na drugim brzegu idź na północ i otwórz dwie skrzynki – Średnia Cebulka i Napój Życia. Teraz spadnij dwa razy – jesteś w punkcie wyjścia. Spadnij tym razem przez południowo-wschodnią dziurę. Idź drogą aż do schodów na północy. Wejdź po kolejnych kilku schodach, aż na samą górę. Na północnym zachodzie tej komnaty znajdziesz skrzynkę, a w niej Kryształową Nić. Idź na południe. Przejdź po dolnej linie na drugą stronę i zbierz Magiskałę. Teraz przejdź północną liną, a znajdziesz znajome kamienne drzwi.

Dancing Huball Troupe (boss)

Taa… Unikaj szarżujących Huballi i uderzaj w pomarańczowe, aby je wytrącić z „węża” i zabić. Koniec. Przejdź na wschód przez „mostek” i na południe, do ostatniej wieży.

Wieża 5

Ups… Chyba jesteś tu niemile widziany. Lepiej wróć do Crysta.

Crysta

Idź do domu tkaczki. W pokoju po prawej będzie Elle – pokaż jej Kryształową Nić. Idź spać. Obudzisz się w nocy. Idź pogadać z Elle i wracaj do łóżka. Rano zainkasuj swoją nową pelerynę i idź do piątej wieży.

Wieża 5

Ubrany w pelerynę nie musisz się bać Strażnika. Wejdź na samą górę po schodach. Nie przechodź przez duże drzwi (spadniesz na dół), tylko idź na wschód. Ale lepiej się przygotuj, bo…

Shadowkeeper (boss)

Uwaga, boss z prawdziwego zdarzenia! Na początku cofasz się przed nim, blokując tarczą pociski i atakując szczypce, kiedy nimi uderzy. Potem gonisz go, uważając na żądło. Na końcu musisz go już tylko dobić, dalej unikając żądła. Uff… Gratuluję, właśnie stworzyłeś Świat! Wracaj do Crysta.

Crysta

Idź prosto do Starca. Kiedy wyjdziesz ponownie z wioski, zobaczysz na wschodzie nową lokację. Jednak zanim się tam udasz, koniecznie załatw kilka bonusowych spraw…

Mu

Na zewnątrz miń Wieżę 3 i idź najdalej jak tylko możesz na północ, aż trafisz do nowej lokacji. Przesuń głazy, by odblokować przejście i wskrzesić sekretny kontynent – Mu.

Polinezja

Tym razem idź na południe od Wieży 4. W nowej lokacji przebij się przez przeciwników (Ogniki załatw, rzucając w nie garnkami), a będziesz mógł stworzyć kolejny kontynent – Polinezję. Możesz już udać się na wschód od Crysta.

Dół

Dół jest dokładnie tym, co sugeruje nazwa – wielką dziurą w ziemi. Pogadaj ze Starcem, by odkryć swoje przeznaczenie. Możesz jeszcze się wycofać i zrobić zakupy, pożegnać się z Elle… albo od razu ruszać na podbój nowego świata! Skacz!

Rozdział 2 – Wskrzeszenie Świata

Portal

Niestety nowy świat wygląda jeszcze gorzej niż stary… Cóż. Po kłótni z Yomim możesz pozwiedzać… Szkoda tylko, że nie ma co. Zalicz Save Point na północy i kontynuuj na południe.

Amazonia

Tak, to pustkowie to Amazonia. Na początek udaj się najdalej na południe, jest tam malutka pustynia, a na niej Magisklep i Magiskała. Teraz idź na północ, do widocznego jeziorka.

Evegreen

Wieczna zieleń? Chyba nie bardzo… Po lewej od Drzewa Ra jest sklepik. Po zakupach możesz wejść do środka Drzewa.

Pieczara

Pierwsza komnata zawiera tylko Save Point. Ale przygotuj się na przeciwników! Kontynuuj dwa razy na północ. Dojdziesz do rozstajów. W tym pomieszczeniu są zamknięte pąki (łuski Abbee), które pełnią rolę skrzynek – znajdziesz w nich Odtrutkę, 42 gemy i Małą Cebulkę. Uważaj na czerwone Abbee, atakują z dystansu i nie możesz ich zabić! Udaj się do zachodniego przejścia. Kontynuuj na południe, zbierając Średnią Cebulkę. Wejdź po schodkach i zbierz kolejną Średnią Cebulkę. Kontynuuj na południe, z przeciwnika wypadnie tam Dusza. Idź dalej, aż dojdziesz do ślepego zaułka. Zabij obie ryby, które tam pływają, a utworzy się most. Kontynuuj na północ i wpadnij do dziury. Zbierz Małą Cebulkę i Odtrutkę w tej komnacie i idź w na wschód, do zejścia po schodach. Teraz udaj się najdalej na zachód jak możesz, a potem na północ i w końcu na wschód. Nieosłonięte Abbee możesz zabijać, podnosząc je. Zejdź po schodach. Zbierz Odtrutkę, Średnią Cebulkę i Napój Życia, i idź na południe, a potem wschód. Na północy są schody – zapamiętaj to miejsce. Na razie jednak wejdź po południowych schodkach i idź do końca na południe, a potem na wschód do kolejnego pomieszczenia. Tam kontynuuj na północ. Z purpurowego kwiatu wypadnie Dusza – idź za nią, przeskakując nad dziurą. Zejdź po schodach i po lianie do dziury. Porozmawiaj z Lilią i weź Wielki Liść. Nie musisz go ekwipować – wejdź do wody, a będziesz mógł pływać. W lewym dolnym rogu jest Magiskała. Teraz wróć po lianie na górę. Wróć do schodów, o których mówiłem wcześniej. Przepłyń na drugą stronę i kontynuuj po schodach na sam dół. Porozmawiaj z kwiatem, a dostaniesz Rosę Ra. Popłyń na wschód, a znajdziesz Kostium z Liści. Jeszcze dalej na wschód jest Magiskała, ukryta za wodospadem. Wracaj na górę, a potem na północ. Wróć do miejsca, w które spadłeś na początku i przesuń głazy po lewej, albo po prostu przepłyń na drugą stronę. Zbierz Włócznię Ra, Małą i Średnią Cebulkę z łusek, użyj Rosy Ra i idź do schodów na północnym wschodzie. Uważaj, będzie boss…

Parasite (boss)

Na początku nie przejmuj się samym Pasożytem, tylko bij w czerwone kolce, które do ciebie strzelają (pociski możesz blokować). Potem pojawi się wielkie oko, które musisz atakować. To będzie ciężka przeprawa…

Evegreen

Pozmieniało się, co? Pogadaj z Drzewem Ra, a dostaniesz Odznakę Trawy i 4 Magiskały. Po lewej, dusza sprzeda ci m.inn. Zbroję Ra. Możesz rozmawiać z różnymi kwiatami, albo po prostu sobie pójść. Z powrotem w Amazonii, udaj się na północny zachód

Gujana

Na początek wejdź po lianie i idź na zachód. Niespodzianka! Znów jesteś na mapie świata.

Kolorado

Idź do małego lasku na południowy zachód od pustyni. Znajdziesz tam Średnią Cebulkę i 378 gemów. Góra po lewej zawiera Sanktuarium – są tam dwa sklepy i Save Point. Teraz idź do północnej góry.

Grecliff

Idź na wschód do wejścia. W środku pójdź na południowy wschód i wskocz na górę, aż dojdziesz do schodów. Idź zgodnie z drogą i wyjdź na południowym zachodzie. Wejdź po lianie i przez drzwi, a znajdziesz skrzynkę z Napojem Siły. Teraz idź do drzwi na prawo od liany. Wejdź po schodach na północy. Idź na zachód i ponownie po schodach. Na południowy zachód, dwa razy po schodkach i na południe (zignoruj schody na północy). Idź na wschód wchodząc i schodząc po lianach i wejdź przez drzwi. Kontynuuj, aż znajdziesz Kamienną Włócznię. Możesz teraz rozbijać głazy. Wróć do tamtych schodów. Idź na południe, przeskakując przez dziury. Kontynuuj na wschód i po lianach na górę. Na północy znajdziesz Magiskałę. Przejdź przez drzwi. Idź na północ, rozbij głazy i wyjdź na południu. Wskocz na górę i wyjdź na zachodzie. Teraz dla odmiany spadaj z góry na południe. Zejdź po niższej lianie, a znajdziesz Magiskałę. Wróć i zejdź do dziury. Spadając, trzymaj cały czas strzałkę w lewo, a znajdziesz Małą Cebulkę. Spadnij znów i idź dwa razy na zachód, a potem przez drzwi. W północno-zachodnim rogu tej komnaty jest Magiskała, a w północno-wschodnim schody. Kontynuuj przez kolejne mosty, aż wyjdziesz na południowym wschodzie. Wskocz na górę i zbadaj niebieskie światełko, a znajdziesz Ostre Szpony. Teraz możesz się wspinać po tych dziwnych ścianach. Zacznij od tych koło ciebie, a znajdziesz Średnią Cebulkę. Spadnij na sam dół i idź trzy razy na wschód. Wespnij się po ścianie. Zignoruj drzwi i spadnij po prawej. Idź na wschód, wejdź po lianie i wespnij się, a znajdziesz Średnią Cebulkę. Wróć do drzwi, które przedtem ominąłeś i idź do schodów na północy. Wyjdź na południu i wespnij się. Znajdziesz tam Magiskałę i 87 gemów. Spadnij z powrotem, idź jak najdalej na wschód i spadnij na sam dół. Zejdź po lianie do dziury. Tym razem trzymaj prawą strzałkę, a znajdziesz Magiskałę. Zejdź po lianie i idź jak najdalej na zachód. Za drzwiami znajdziesz skrzynkę, a w niej Napój Życia. Wróć i idź tym razem najdalej na wschód. Wespnij się po ścianach na samiutką górę, a spotkasz kolejnego bossa.

Dark Twins (boss)

Wredne ptaszyska. Przede wszystkim nie spadnij, bo zaczniesz walkę od nowa! Poczekaj, aż zielony będzie pikował i szybko uderzaj. W miarę łatwa walka.

Sanktuarium

Idź na północ i wespnij się po ścianie.

Królewskie Gniazdo

Kontynuuj wspinaczkę. Na północnym zachodzie znajdziesz Magisklep, a na północnym wschodzie Save Point i zwykły sklep, oraz Króla Ptaków. Pogadaj z nim. Zejdź niżej i porozmawiaj z mewami, a wygrasz podróż lotniczą.

Windvale

Wejdź do jaskini i wrzuć kamienie do dziury. To na tyle – możesz wracać.

Królewskie Gniazdo

Pogadaj z Królem, a otrzymasz Odznakę Wiatru i 2 Magiskały. Teraz znów podbij do mew. Lewy ptasior zabierze cię do królestwa zwierząt.

Safarium

W lewym górnym rogu mapy znajdziesz Save Point, a w prawym górnym sklepy. Nic więcej tu chwilowo nie ma. Wyjdź na południu.

Sawanna

Chwilowo nie ma tu nic ciekawego, więc udaj się na łąkę, która znajduje się w prostej linii na południe od Safarium.

Zue

Ta arena to prawdziwy labirynt ścieżek. Najpierw udaj się na zachód. Przejdź pod żywopłotem na północy, a kiedy zobaczysz dwie drogi na wschód, wybierz tę poniżej. Teraz idź na północny wschód, a znajdziesz dwie skrzynki z Odtrutką i Średnią Cebulką. Wróć na zachód i tym razem wybierz górne przejście. Przejdź dalej na północ. Z samotnego żółwia na zachodzie wypadnie dusza, która wprawdzie cię nie wyleczy, ale jest niezbędna do dalszej gry. Wróć na ścieżkę i idź na północ. Na następnym ekranie olej dziwnego „żabiego” przeciwnika (jeszcze tu wrócisz) i skręć od razu na wschód. Idź na północ. Jeden z obecnych tu potworów ma kolejną Duszę. Idź na południe i zabij żółwia, by zdobyć trzecią Duszę. Teraz możesz wrócić do ekranu z Douma’ą (to ta żaba). Idź na północ i zejdź na dół, by zabić Douma’ę i zyskać czwartą, ostatnią duszę. Teraz możesz iść do końca na północ, aż znajdziesz Ołtarz 1. Trochę nam się pozmieniało… Na początek płyń zgodnie z korytem rzeki, by zgarnąć Napój Obrony z widocznej skrzynki. Teraz popłyń tam gdzie możesz, czyli na wschód od Ołtarza. Przejdź pod żywopłotem na południe i wyjdź na wschód. Dojdź do miejsca, w którym znalazłeś drugą Duszę i przejdź pod żywopłotem – czekają tam dwie skrzynki ze Średnią Cebulką i Patykiem (broń). Idź na południe, wejdź do rzeki i płyń na wschód – znajdziesz się w nowym miejscu. Na północy jest skrzynka z odtrutką, a na południu żółw z kolejną Duszą. Wyjdź na wschodzie. Przeczołgaj się po żywopłotem na północy, by znaleźć Małą Cebulkę i drugą Duszę. Teraz wpadnij do wyschniętego koryta rzeki i idź na północny wschód. Uderz Douma’ę tak, aby jej podmuch rzucił cię na wschodnią ścianę. Przy okazji zabij obie Douma’y i zbierz Duszę. Wespnij się na górę i idź zgodnie z drogą na zachód. Na kolejnym ekranie znajdziesz Magiskałę i ostatnią Duszę – cofnij się kawałek i wespnij wyżej, by odwiedzić Ołtarz 2. Płyń zgodnie z korytem nowej rzeki, aż dotrzesz do rozwidlenia – skieruj się na południe, wyjdź na brzeg i wepchnij pień do wody. Idź na drugi brzeg. Na północnym wschodzie znajdziesz skrzynki z 65 gemami i Napojem Życia. Wyjdź na południu. Na następnym ekranie znajdziesz Duszę. Idź na południe, spadnij do koryta i zabij Douma’ę, by zebrać kolejną Duszę. Kontynuuj na południe, a znajdziesz jeszcze jedną białą kulkę. Na końcu tej drogi znajdziesz jeszcze Magiskałę. Teraz wróć do miejsca, w którym spychałeś pniaki. Wejdź do rzeki i płyń aż do następnego ekranu. Tam wyjdź z wody i zabij potwory, by zyskać ostatnią Duszę w tym przeklętym miejscu. Idź na południowy zachód, wskocz z powrotem do rzeki i płyń na wschód. Płyń cały czas zgodnie z rzeką, miń wejście do Ołtarza i wyjdź na dalszy brzeg. Na północy znajdziesz Magiskałę. Teraz idź do Ołtarza 3. Wróć kawałek i płyń na południe tam, gdzie przedtem drogę blokował pieniek. Jesteś na samym początku! Wyjdź na południowym brzegu i zbierz Napój Szczęścia. Wróć znowu tam, gdzie znalazłeś dwie Dusze w korycie (na drugi brzeg, koło dwóch pieńków i na południe) i płyń nową rzeką. Wyjdź na brzeg i przygotuj się na bossa.

Storm Master (boss)

Wygląda groźnie, ale nie jest skomplikowany. W pierwszej formie unikaj różnych ataków dystansowych, w drugiej musisz poczekać, aż będzie pikował. Trochę się pomęczysz, ale sobie poradzisz.

Safarium

Zaopatrz się w sklepach na północnym zachodzie, a potem idź na północ, by spotkać lwy. Po scenie pójdź za nimi.

Legowisko Lwów

Na południowym zachodzie znajduje się królewska para. Porozmawiaj z nimi, a poznasz swoje nowe zadanie. Wyjdź na mapę świata.

Sawanna

Idź jak najdalej na południe, aż znajdziesz górę, w którą można wejść.

Kanion

Idź na południe, spadnij na sam dół i idź dalej, aż spotkasz Leima. Pogadaj z nim i eskortuj go na górę. Na początku Leim cię poprowadzi, ale nie możesz dopuścić do tego, by potwory go dopadły (kiedy go zatrzymają, będziesz musiał zacząć od nowa). Kiedy lew cię zostawi, idź do drzwi, a potem do końca na wschód. Idź za Leimem. Od czasu do czasu z nim gadaj, kiedy zgubi drogę. Na pierwszym rozwidleniu każ mu iść w prawo. Potem rolę się odwrócą i to książę zwierząt będzie za tobą chodził. Idź na wschód. Na moście uważaj żeby go nie wyprzedzić, bo wtedy spadnie! Na drugim brzegu kontynuuj na wschód. Leim zaproponuje wyścig, którego nie masz szans wygrać. Cóż… wespnij się po ścianie. Idź dwa razy na zachód, ale najpierw przygotuj się na bossa.

Mud Doll (boss)

Tego cwaniaka nie możesz atakować bezpośrednio. Dlatego musisz rzucać w niego kamieniami, które będzie donosił Leim. Jednocześnie unikaj jego dystansowych ataków. Generalnie nie powinien ci zrobić krzywdy. Jednak po walce będziesz zmuszony czekać na dole, aż Leim dokończy swoje porachunki.

Po wszystkim zbadaj błysk na podłodze (Gwiezdny Kamień) i poczekaj na mewę, która zabierze cię z powrotem.

Safarium

Udaj się prosto do Legowiska Lwów. Tam porozmawiaj z królewską rodzinką, a dostaniesz Pazur Neo (broń). Teraz wyjdź na mapę świata

Arabia

Idź na południe, potem kawałek na wschód i do końca na północ. Dojdziesz do Arabii. Udaj się na wschód, tam gdzie widać dwie pary drzewek po dwu stronach rzeki.

Rzeka Ganges

Wdzięczne zwierzęta umożliwią ci przejście przez rzekę. Na drugim brzegu kupisz m.inn. Futrzany Płaszcz (ciekawe, z czego go zrobili…). Kontynuuj.

Tybet

Idź na północny wschód, aż zobaczysz nową górzystą lokację. Wejdź tam.

Eklemata

Na początek idź na zachód, znajdziesz tam Magiskałę. Teraz idź na północny zachód. Olej Yeti i wejdź dwa razy po lianie. Ludzie śniegu nie będą cię gonić, jeśli ich nie zaatakujesz. Zejdź po lianach, idź na wschód i wejdź po kolejnej. Kontynuuj do kolejnej planszy. Idź na południe od kąpiącego się Yeti, a usłyszysz ciekawostkę od Yomiego. Zejdź po lianach i wejdź do groty. Idź na północny zachód. Uważaj na Rakshakich, którzy mogą cię skonfudować. Atakuj ich z powietrza. Zignoruj schody i idź dalej na północ, a potem wschód. Wejdź po lianie na południu i idź na zachód. Z liany spadnij na dół, a znajdziesz Ognistą Pikę. Wróć w to samo miejsce, ale po drodze usuń głazy znad lodowego „mostu”. Tym razem po wspięciu się idź na północ. Skręć na zachód i idź do końca, po czym stocz się ze wspomnianego mostu. Rozwalisz ścianę, za którą będzie Lodowy Strój. Wróć i powtórz to, tylko z wcześniejszym mostem. Kontynuuj na północny wschód i na schody. Idź na południe. Wyjdź z jaskini i porozmawiaj z kwiatkiem, a dostaniesz Liść . Wróć do jeziorka i wrzuć liść (musisz go wyekwipować). Idź na północ. Przeleć na drugą stronę i kontynuuj. Idź na wschód i przejdź między drzewami, by zebrać Gwiezdną Rosę ze skrzynki. Idź jedyną drogą, a na rozwidleniu pójdź na zachód i na południe, gdzie znajdziesz Magiskałę. Teraz pójdź na północny wschód i wejdź po lianie. Idź do jaskini – będzie tam kolejna Magiskała. Wróć dwa ekrany i idź tym razem na północny zachód. Idź jedyną drogą, aż dojdziesz do jaskini (po drodze zauważysz skrzynkę, ale ją zignoruj). Uciekaj na południe, ale i tak nie unikniesz katastrofy. Czeka cię dłuższa scena. Wbrew pozorom nie masz wpływu na swój los. Po wielu alegorycznych rozmowach wespnij się po ścianie na wolność. Poznajesz to miejsce? Wróć w okolice lawiny, by zebrać dostępną teraz skrzynkę (Napój Życia). Teraz wróć tam, gdzie wyrzucił cię Yeti. Zejdź na dół po lianie. Idź na północny wschód i na górę, aż dojdziesz do jaskini. W środku idź na północny zachód, aż znajdziesz 99 gemów. Wróć i tym razem idź na północny wschód. Zejdź po lianie – w skrzynce jest Gwiezdna Rosa. Kontynuuj naokoło dziury i wejdź po kolejnej lianie. Idź po schodach, potem na południe do wyjścia. Teraz na południowy wschód, po lianie do góry, zbierz Magiskałę na północnym zachodzie i po kolejnych lianach. Na końcu dotrzesz do wielkiej dziury, w którą spadnij (nie masz zresztą wielkiego wyboru). Spadnij jeszcze raz, wejdź po lianie i idź do schodów na północy. Teraz idź na południe. Na zewnątrz idź po lianach na szczyt, nie ma tu już nic więcej. Na kolejnym ekranie będzie boss.

Dark Morph (boss)

Będzie on przybierał różne formy. Najpierw Yeti, w tym wypadku musisz tylko przeczekać i unikać kawałków lodu (najlepiej idź do rogu). Potem Kadet – odbijaj w niego pociski, atakując je. Kiedy stanie się „sobą”, przede wszystkim zmień Ognistą Pikę na inną broń. Atakuj go i unikaj nietoperzy, którym nie możesz nic zrobić. Trochę to potrwa, ale bez ognistej broni będziesz zadawał kilka razy większe obrażenia. Czeka cię dłuższa scena, a potem…

Rozdział 3 – Wskrzeszenie Geniusza

Lhasa

Pobudka! Przespałeś ostatnie trzy lata, a ludzie zdążyli już się nieźle rozwinąć. Co wy na to, darwiniści? Cóż, świat się sam nie ulepszy, więc pora kontynuować podróż. Idź na prawo i dwa razy na północ, by pogadać z Kumarim. Dostaniesz Odznakę Kości i Magiskałę. Następnie udaj się na południe, aż wyjdziesz na zewnątrz. Pogadaj z Meiho/Meihou (gra podaje raz tak, raz tak). Teraz z powrotem do Kumariego… Pogadaj z oboma mędrcami. W końcu możesz opuścić to miejsce. Na zewnątrz możesz się wspinać po ścianach – dojdź do najwyższego poziomu, znajdziesz tam sklep z nową zbroją (Szata Mnicha) na północnym zachodzie oraz punkt zapisu na północnym wschodzie. Zejdź na dół i idź na południe, na mapę świata.

Tybet

Jeśli nie słuchałeś Meiho – musisz iść na północny wschód. Przejdź przez most na rzece Kw… Jangcy i dojdź do pustyni Gobi. Najpierw jednak wejdź w lasek znajdujący się na wschodzie. Znajdziesz tam Magiskałę (południowy zachód). Teraz możesz już wejść na pustynię.

Gobi

Spotkasz pewną postać, która zacznie uciekać. Goń ją i wyjdź tam gdzie ona, by dotrzeć do miasta.

Louran

Taak… Myślałem, że to miały być opuszczone ruiny? Cóż. Na północnym zachodzie znajdziesz sklep, w którym można kupić Brązową Pikę. Kup też zapas odtrutek. Idź na południowy zachód i wyjdź po lewej. Wejdź do budynku. Porozmawiaj z Temjinem i poradź mu, żeby zabrał swój majątek do grobu (zuo!). Idź na północ, aż trafisz do domu Meilin. Zbierz Magiskałę z północnego pokoju i wejdź do kominka. Pogadaj z Meilin tylko po to, żeby zostać wyrzuconym. Teraz możesz z czystym sumieniem iść spać. Wróć na pierwszy ekran i wyjdź na północnym zachodzie (na lewo od sklepu). Idź do jedynego budynku. W pokoju po lewej po raz pierwszy spotkasz Hedyna – jeszcze będzie okazja go lepiej poznać. Na razie idź do łóżka. …Zaskoczony? Weź ze skrzynki Średnią Cebulkę i wyjdź z pokoju. Aargh… Uważaj szczególnie na „dziewczynki”, które bardzo ciężko zabić – stosuj na nie nieprzerwaną serię ciosów. Idź na północ i spadnij do dziury. Kontynuuj na zachód i północ, aż dojdziesz do domu Meilin. Idź do jej pokoju i weź Czerwony Szalik. Wróć do poprzedniego budynku i idź na południe. Przepchnij stół, pogadaj z Hedynem i idź na rynek. Na północy wejdź do środkowego budynku. Przesuń skrzynki by zebrać Odtrutkę i Szmaty. Wyjdź na północnym wschodzie. Wejdź do budynku i zbierz Magiskałę i Różdżkę Światła, leżące na północnym zachodzie i wschodzie. Teraz będziesz zabijał zombie znacznie łatwiej. Wracaj na rynek i idź na południowy wschód. Wejdź do pierwszego budynku. Na północy znajdź Magiskałę, a na wschodzie wyjście. Teraz idź na północ, wąskim przejściem zaraz koło ściany. Wejdź do budynku i zejdź po schodach. Idź na wschód, ale nie zabijaj obecnych tu upiorów w zbrojach (bo zostaniesz przeniesiony na rynek). W następnym pomieszczeniu możesz przesunąć skrzynki, na które pada światło i wyjść. Idź na południe do kolejnego budynku. Za kominkiem znajdziesz pokój z Hedynem, kilkoma książkami i darmowym łóżkiem. Idź z powrotem i wpadnij do dziury po prawej, a znajdziesz Świętą Pieczęć. Teraz duchy są ci niestraszne. Wróć aż do rynku i idź na północny zachód. Zobaczysz zombie dosłownie wchodzące w ścianę – pójdź w ich ślady. Idź na wschód, przejdź przez kominek, miń duchy i zejdź po schodach. Kontynuuj, aż wyjdziesz na zewnątrz. Jesteś w nowej, północnej części miasta. Idź na północ – w budynku znajdziesz 178 gemów. Teraz masz sporo dróg do wyboru. Idź na północ, na wschód i do piętrowego budynku. Zejdź po wschodnich schodach i skręć od razu na północ by znaleźć Magiskałę. Idź w kolejny korytarz na północ i dalej zgodnie z drogą. Na końcu, tam gdzie będzie kilka zbroi, przejdź pod stołem – jest tam sekretne przejście i kolejna Magiskała. Wróć na zewnątrz i idź do budynku w północno-wschodnim rogu. W skrzynce jest Duża Cebulka, w kominku nie ma nic. Teraz idź na południe. Wejdź do pierwszego napotkanego budynku i przejdź go całego, a wyjdziesz obok skrzynki (Napój Siły). Wróć i kontynuuj na południe, aż przejdziesz na inny ekran. Poznajesz to miejsce? Zbierz Magiskałę. Zostały ci jeszcze dwa budynki – ten po lewej jest wolny od skarbów, więc wejdź do prawego. Czeka tam następna Magiskała. Wyjdź z tego przeklętego miejsca na wschód, a znajdziesz cmentarz. W prawym górnym rogu znajdziesz Turbo. Ubierz szalik Meilin i „pogadaj” z nim. Zanim sobie pójdziesz, sprawdź grób Temjina w lewym górnym rogu. Znajdziesz 500 gemów. Teraz musisz „tylko” iść za psem. Być może już się domyśliłeś, że chodzi o piętrowy budynek? Wejdź tam i zejdź po schodach. Idź na zachód i północ, by spotkać to, czego szukałeś. Możesz się już stąd wynieść, ale pogadaj jeszcze po drodze z Hedynem (jest na ekranie na południe od rynku). Wyjdź na mapę świata i idź do domku na północy.

Nomadzi

Co prawda koczownicy będą mało przyjaźnie nastawieni, ale jeden z nich (po prawej stronie ogniska) wyjawi ci dalszą drogę. Oczywiście nie musisz zapamiętywać jego wskazówek… Na mapie świata pójdź na pustynię.

Taklama

Musisz przejść całą pustynię, zanim padniesz z gorąca. Na początek biegnij na zachód. Przy trzech brązowych głazach skręć na południe. Znajdziesz następne głazy – zwróć się na północny zachód. W końcu dobiegniesz do smoczych czaszek, wtedy biegnij prosto na północ. Powinieneś dobiec do wielkiej czaszki – miń ją, a wyjdziesz na mapę świata.

Bałkany

Udaj się na południowy zachód i przez most, a wylądujesz na Bałkanach (przyjemnie podróżować w takim tempie). W górach znajdziesz Magiskałę. Zignoruj wszystko inne i idź do miasteczka.

Loire

Taak… Teraz powinienem się rozpisać o najciekawszym chyba pomyśle w Terranigmie – rozbudowie miast, ale wydaje mi się, że to zasługuje na osobny artykuł. W każdym razie pierwszym miastem, które będziemy mogli rozbudować, jest Loire . Najpierw krótka orientacja w terenie – na wschodzie są sklepy (kup Srebrną Pikę i uzupełnij zapas Odtrutek) i wróżka, z kolei na zachodzie znajdziesz dom Louisa, który jeszcze odegra swoją rolę. Na razie wysłuchaj jego historii o Ochronnym Dzwonku. Kup też dwa kwiaty od dziewczynki. Wróć do Nomadów (możesz to zrobić kiedy indziej) i wejdź do namiotu na północnym wschodzie. Daj kwiat dziewczynce, która nie mówi. Wróć do Loire i skieruj się do gospody na północnym wschodzie. Przed drzwiami spotkasz Keinza, który będzie określał rozwój poszczególnych miast i podpowiadał dalsze kroki. Chwilowo miasto jest zależne od króla, więc stoi w miejscu. Wejdź do gospody. Po scenie możesz iść spać. Przy wychodzeniu z gospody pogadaj jeszcze z nowym gościem (to NIE jest Keinz, choć wygląda tak samo). Opuść wioskę i skieruj się do zamku.

Zamek

Wielka lokacja. Na początek idź na wschód i przez kuchnię (dowiesz się ciekawych rzeczy) do spiżarni. Znajdziesz tam Magiskałę. Wróć do początku. Możesz pozwiedzać więzienie na zachodzie albo bibliotekę na północnym zachodzie (książki rzucą trochę światła na fabułę), lub od razu wspiąć się na drugie piętro. Wejdź przejściem na północy i porozmawiaj ze strażnikiem, żeby się zapisać do konkursu na pana młodego (o tempora…). Udaj się do „poczekalni” po prawej. Pogadaj z „dupkiem” Roydem, a potem wyjdź z pokoju i idź na północ. Pogadaj ze wszystkimi, żeby odkryć nowe fakty i poznać kolejne zadanie. Możesz już opuścić ten ponury zamek.

Scandia

Idź na północ od Bałkanów, by dojść do Skandynawii. W małym domku Molly opowie ci trochę o grzybach. Idź do lasu na wschodzie. Grzyb kryje się zaraz na południe od wejścia, a w północno-zachodnim rogu znajdziesz jeszcze Dużą Cebulkę w skrzyni. Teraz do wioski.

Loire

Zanieś Grzyba do Chemika z gospody. Idź spać, a rano odbierz od niego Napój Snu. Myślę, że wiesz co teraz zrobić…

Zamek

Idź do kuchni i wlej Napój do gara. Stary numer… Z powrotem w zamku idź na zachód i wypuść Biały Wiatr z więzienia (przypomina wam to coś?). Wejdź głównym wejściem z parteru i na północny zachód lub wschód, żeby dojść na trzecie piętro. Po „rozmowie” z księżniczką idź na północ, przesuń strażnika i wejdź do pokoju po prawej. Król poda ci 999. wskazówkę, więc przesuń wreszcie tę statuę i wejdź do „sekretnego” pomieszczenia. Będzie tam Magiskała i Ochronny Dzwonek – wyekwipuj go. Idź do Skandynawii i wejdź do zachodniego lasu.

Norfest

Przy wejściu spotkasz Royda. Na kolejnym ekranie, na południowym wschodzie będzie skrzynka z Kolczugą. Wyekwipuj też w Srebrną Pikę – tutejsze wilki to twardzi zawodnicy. Kontynuuj na północ. Normalnie Dzwonek powinien ci pomóc się nie zgubić, ale wystarczy, że będziesz czytać ten opis. Idź kolejno: dwa razy na północ, na wschód i północ. Powinieneś być przy moście. Miń go i idź na wschód, a potem kontynuuj na południe. Na kolejnym ekranie idź na południowy wschód, obok jeziorka. Dojdziesz do miejsca z dziwnymi robakami. Na północnym wschodzie jest skrzynia z 389 gemami, a na północnym zachodzie wyjście. Idź jedyną drogą i wyjdź na północy. Kiedy zorientujesz się, że „coś jest nie tak”, idź na północny zachód. Na kolejnej planszy, idąc na północ zobaczysz skręt na wschód, zaznaczony pieńkami. Idź tam i obejdź drzewa, a znajdziesz Psi Gwizdek. Wróć i idź na zachód, a potem południe. Usłyszysz krzyk. Cofnij się na północ i uratuj znajomą osobę. Kontynuuj na południe. Na północnym wschodzie znajdziesz tu Magiskałę między drzewami. Idź na zachód. Znajdziesz się na drugim brzegu mostu. Kontynuuj na północ, a kiedy znów zrobi się ciemno idź na północny wschód po kolejną Magiskałę. Wyjście jest na północnym zachodzie. Idź na zachód, a potem południe. Tym razem w skrzynce na północnym wschodzie znajdziesz Średnią Cebulkę – pewnie się przyda. Wyjdź na południowym zachodzie, a dotrzesz do trzeciej Magiskały. Wróć i wyjdź tym razem na północnym zachodzie. Idź na północ. UFF…

Storkholm

Psychodeli ciąg dalszy… Użyj Gwizdka, by odgonić wilki. Wejdź do budynku i idź dwa razy na północ, by zebrać Średnią Cebulkę i Portret. Możesz też zajrzeć do „domu szwaczki”, by uruchomić krótki dialog. Po wszystkim wracaj do zamku.

Zamek

Idź od razu na drugie piętro i do sali tronowej. Po dłuższej scenie obudzisz się w gospodzie.

Loire

Korzystając z okazji, możesz podjąć pierwszy krok do ulepszenia Loire (więcej szczegółów znajdziesz w odpowiednim dziale). Kiedy już zrobisz, co masz zrobić, idź na mapę świata i przejdź przez strażnicę na południe. W dolnym rogu będzie obóz Quatro. Idź do namioty po prawej i zrób kobiecie masaż, a dostaniesz jednego gema (hurra!). Potem udaj się do wioski.

Litz

Na początek wejdź do szpitala (budynek z krzyżykiem) i pogadaj ze wszystkimi. Powyżej znajdziesz gospodę (spotkasz tam znajomego) i sklep z nową zbroją i Dużymi Cebulkami. W lewym górnym rogu miasta jest Napój Szczęścia. Wyjdź na mapę świata – Loire powinno się już rozbudować. Możesz tam zrobić kilka rzeczy dotyczących jej dalszego rozwoju, a także kupić jeszcze lepszą zbroję. Z innych ciekawostek, w starym dobrym zamku koło Loire możesz wygrać Magiskałę w konkursie szybkiego jedzenia. Warto też się zaopatrzyć w Elektryczne Pierścienie (te za 2 Magiskały). Kiedy już będziesz gotowy (zapisz grę!), idź do zamku Sylvain.

Zamek Sylvain

Czy my musimy przeplatać sielankę z czymś takim? Brrr… Jeśli spróbujesz wejść do fontanny, powstrzyma cię Yomi (dawno go nie było). Idź na północ, do holu. Jeśli nie masz przynajmniej 19 poziomu, zabicie obecnych tu zbroi będzie prawie niemożliwe. Na początek idź do końca w lewo i na północ, na następnej planszy przeskocz dziurę i kontynuuj, a w końcu dojdziesz do skrzynki z Gwiezdną Rosą. Wróć na początek i idź do góry, do portretów. Skręć w lewo i wejdź po schodach. Na „skrzyżowaniu” idź najpierw na północ. Zabij szkielety, a spotkasz swoich starych znajomych, Dusze. Wróć do skrzyżowania i idź albo na wschód, gdzie znajdziesz bibliotekę i sporo informacji w książkach, albo od razu na południe . W korytarzu z żyrandolami skręć na prawo, do kaplicy. Idź na wschód i północ, zabij szkielety, a spotkasz kolejną Duszę. Zabierz ją ze sobą. Wróć do wejścia do kaplicy i idź prosto na północ. Musisz przejść po linach i platformach na drugi koniec. Możesz skakać zarówno z, jak i na liny, choć nie zawsze się to udaje. Jeśli spadniesz, odnowisz się tam, skąd skakałeś. Po drodze zbierz Magiskałę i skarb ze skrzynki (najpierw naciskaj skok, a w powietrzu strzałkę). Wyjdź na zachodzie. Z korytarza idącego na południe skręć od razu na zachód, by zebrać Magiskałę (w książce jest kolejny kawałek fabuły). Kolejny skręt to skrzynka i 651 gemów. Wreszcie skręć w ostatnią drogę na zachód i wyjdź na zewnątrz. Na wschodzie znajdziesz skrzynkę, a w niej nową Zbroję. Wróć do obrazów (idź na południe do końca korytarzem, żeby wyjść w komnacie z żyrandolami) i skręć tym razem na prawo (mam nadzieję, że masz ze sobą Duszę!). Podejdź bliżej… Ups…

Soul Knight (boss)

Jak dawno nie było żadnego bossa! Ten nie sprawia trudności, jeśli dysponujesz magią. Jeśli nie… Spróbuj się przedostać przez jego zasłonę. Może potrwać, ale to nic wielkiego.

Idź nowo otwartą drogą na północ. Na rozwidleniu pójdź najpierw drogą po lewej do strażnicy. Na jej końcu znajdziesz Lodowy Szpikulec i Klucz do Wieży (Krwawe Szkielety trzeba bić i od razu iść dalej!). Wróć i wyjdź tym razem po prawej, przez jadalnię do kuchni. Wejdź do kominka i idź długo na północ, a kiedy zapadnie ciemność przeszukaj teren, by znaleźć Czarny Opal. Wyjdź na południu i idź do prawej wieży (musisz użyć Klucza). W pomieszczeniu z wodą idź na zachód i wzdłuż drogi (po drodze weź Magiskałę), aż na północy znajdziesz statuę w kształcie węża. Włóż tam rękę i oczyść wodę z kwasu. Idź jeszcze na południowy wschód (Napój Obrony w skrzynce) a potem wyjdź z wieży. Przejdź na zachód zamku, do kolejnej wieży. Kontynuuj na sam szczyt i podejdź do wyłomu w blankach (po prawej). Czeka cię zabawna scena, a na końcu możesz zejść po lianach i zebrać Topaz. Spadnij na dół i wróć do miejsca z trzema północnymi wyjściami. Idź środkowym dwa razy po schodach. Dojdziesz do mechanizmu, który trzeba przestawić wykonując atak wślizgiem na pokrętłach z tyłu. Uważaj tylko, żeby nie spaść do którejś z dziur! Ustaw maszynę na liczbach 286. Pora wrócić do żyrandoli, ale kiedy będziesz w holu idź na chwilę do fontanny na zewnątrz i zabierz Szafir. Przy żyrandolach wejdź na ten po prawej i przeskocz na drugi brzeg. Znajdziesz Rubin i Dużą Cebulkę. Pora ostatecznie rozprawić się z portretami! Zanim pójdziesz do dziury w podłodze holu, lepiej zdobądź poziom lub dwa, bo inaczej możesz nie dać rady (ja robiłem następną część na 20 i było zabójczo). Kiedy spadniesz, otoczą cię cztery duchy. Poczekaj, aż skończą się kręcić i uderz jednego (klasyczny numer z prawdziwy-fałszywy). Po trzech dobrych trafieniach dadzą ci spokój. Idź na wschód i sprawdź leżące ciało. Czeka cię kolejna zabawa, tym razem w „baba jaga patrzy”. Dobiegnij do lalki i przywal jej, żeby skończyć te żarty.

Bloody Mary (boss)

W końcu coś porządnego. I to jak! Przede wszystkim zmień broń z lodowej na inną. Kiedy już wiedźma otoczy się tymi kolorowymi kulkami, atakuj ją wślizgiem na poziomie pleców (jest szansa, że cię nie dosięgnie), albo wejdź do tego kółka i bij non-stop. No, oprócz ciągłych przerw na leczenie. Jeśli kupiłeś Elektryczne Pierścienie, zużyj wszystkie. Uciekaj przed wszystkim, co się rusza. Udało się? Masz szczęście! Co ciekawe, jeśli zginiesz, możesz od razu po powrocie do zamku wpaść do dziury w holu. To jest jakiś sposób…

Litz

Rany! Wreszcie koniec tego koszmaru. Przy okazji uratowałeś dość wielkiego „celebrytę”. W recepcji szpitala weź Lekarstwo na Gorączkę. Idź spać do gospody, a spotkasz znaną ci osobę. Rano udaj się do portu. Pora odkryć Nowy Świat!

Statek

Nie masz tu za wiele do roboty, więc idź do kabin. Zanim pójdziesz spać, idź na prawo i weź Dużą Cebulkę ze skrzynki. Potem… idź spać. Chyba już wiesz, co się stanie… Idź na pokład.

Ship Ghost (boss)

Ciężko tu mówić o jakiejś taktyce. Unikaj wirów i bij w duchy, kiedy się zatrzymają. Powinno pójść w miarę łatwo.

Po wszystkim porozmawiaj z księżniczką i kontynuuj spanie.

Freedom

Nie ma co, niezła nazwa dla miasta w Nowym Świecie… Zanim opuścisz port zrób dwie rzeczy: porozmawiaj z pierwszym marynarzem, żeby dostać Królewski List i idź na południowy wschód – w budynku będzie Magiskała. Teraz możesz wyjść z portu i przejść do miasteczka. Od razu na wejściu znajdziesz gospodę (jest tam nasz kumpel Keinz) i sklepy. Możesz tu pomóc wielu ludziom (zajrzyj do artykułu o rozwoju miast), a w Loterii możesz wygrać X-Włócznię. Przede wszystkim jednak pogadaj z Parlem (chłopak na desce na rynku). Zgódź się pójść za nim do sierocińca. Potem wyjdź z miasta i idź na północ, do Nirlake.

Nirlake

W gospodzie na północy znajdziesz też sklep. Z kolei w lewym dolnym rogu jest ukryty mały budynek z Napojem Życia. Mieszkańcy opowiedzą ci trochę ciekawostek o krainie Wielkich Jezior.
Na wschodzie wbrew pozorom nie jest wyjście z miasta, tylko dodatkowa lokacja z domem Willa i Keinzem. Ale Willa nie będzie w domu… Przeczytaj jego pamiętnik, wyjdź z miasta i idź na zachód od Freedom, tam gdzie drzewka znaczą most.

Rzeka Kolorado

Porozmawiaj z obecnym tu robotnikiem. Potrzebuje on drewna z jakiegoś nawiedzonego lasu. No jasne… Idź na północny zachód od Wielkich Jezior (jeśli udało ci się już rozwinąć Freedom, idź do domu Stoma’y obok Biura Podróży – znajdziesz tam Magiskałę. Kolejną dostaniesz od Bella podczas rozwijania miasta).

Gumin

Pokonaj obecne tu potworki i sprawdź pniaki, a dostaniesz Kłodę. Lepiej od razu to powtórz, aż będziesz mieć 9 sztuk. Wróć nad rzekę.

Rzeka Kolorado

Oddaj kłody robotnikowi i wyjdź. Kiedy wrócisz, most będzie gotowy (co wy na to, chińscy robotnicy?). Zbierz Magiskałę i wyjdź na zachodzie. Poznajesz te tereny? Wróciliśmy! Możesz teraz zrobić kilka różnych rzeczy.

Subquesty 1

  • jeśli rozwinąłeś Freedom, możesz w podziemiach sklepu wykupić Króla Ptaków za 5000 gemów. Potem idź do jego gniazda, a znajdziesz Magiskałę
  • idź na południe, przejdź przez Gujanę i wyjdź po drugiej stronie. Na północy jest obóz Quatro. Za masaż dostaniesz tym razem 5 gemów
  • przejdź przez Amazonię na południowy wschód, miń miasto i kontynuuj na południe. Na samym końcu będzie lasek, gdzie możesz wziąć udział w minigrze i wygrać Magiskałę (może to trochę potrwać)
  • jeśli wyjdziesz z minigry, od razu skręć na północ i idź do końca. Dojdziesz do ruin, gdzie znajdziesz 378 gemów i Napój Życia
  • jeszcze wyżej, w lasku, spotkasz mewę. Zagadaj do niej, by polecieć na Grenlandię. Na zachodzie jest jaskinia, a w niej 961 gemów. Na południu znajduje się Penginea, wioska pingwinów. W pierwszym igloo po lewej będzie Magiskała. Z kolei po prawej będzie milczący pingwin. Daj mu kwiatka, którego nabyłeś od dziewczynki z Loire. W zamian dostaniesz Gwiezdny Kamień

Teraz możesz już iść do miasta w Amazonii.

Liotto

Gospoda po lewej, sklep i wróżka po prawej. Jedną Magiskałę można wygrać w minigrze, druga jest w domu w lewym górnym rogu. Przy stoisku z watą cukrową spotkasz starą znajomą. Zabierz ją na plac na północy. Idź spać, a potem wróć tam po zmroku. Ale się porobiło… Idź do portu i pogadaj z kapitanem.

Wieża Syren

Obejdź wieżę dookoła i spadnij do dziury. Znowu obejdź i zejdź po schodach. Kontynuuj, aż dojdziesz do bossa (jak ja lubię takie łatwe zadania…).

Big Fish (boss)

Z gatunku prostych, acz upierdliwych. Unikaj zielonych ryb, czekaj aż fioletowa podpłynie i uderzaj. Tyle.

Po wszystkim idź z powrotem na początek wieży. Mniej więcej na środku jest Królowa Syren. Pogadaj z nią, a dostaniesz Pierścionek Zaręczynowy. Powyżej jest jeszcze skrzynka, a w niej Morska Włócznia. Przy wyjściu zgarniesz Odznakę Wody i 6 Magiskał. Wracaj na ląd.

Liotto

Dostałeś łódź! To otwiera nowe możliwości…

Subquesty 2

  • płyń na Biegun Południowy. W dolnej części znajduje się jaskinia. W środku wejdź po lianie, przeskocz przez dziurę i idź na północ. Znajdziesz Morską Zbroję i Napój Życia
  • z kolei w lewym górnym rogu mapy jest jaskinia, a w niej po drugiej stronie liny Magiskała
  • popłyń na Alaskę i idź na wschód, do wielkiego lasu. Pochodź po nim, a znajdziesz ruiny (polana w centrum). Na północnym zachodzie jest Napój Siły
  • na Alasce, na samej górze jest namiot, w którym dowiesz się o trasach mew. Skorzystaj z okazji i idź na zachód do małego lasku. Mewa zabierze cię do Australii (możesz też popłynąć, jeśli wolisz…). Idź pionowo w dół, a trafisz do ukrytej lokacji z 892 gemami. Z kolei jeśli pójdziesz na zachód i wejdziesz po prawej lianie, znajdziesz Napój Życia i 228 gemów.
  • dopłyń do Nowej Zelandii i idź na północ. W ukrytej lokacji znajdziesz Magiskałę (północny wschód)
  • sprawdź, co słychać w Europie. Artykuł o rozwoju miast pomoże ci w nowych zadaniach
  • idź na północny wschód od Loire i do lasku po lewej stronie od mostu. Znajdziesz tam minigrę: wyścigi kurczaków. Możesz obstawiać zwycięzców, a kobieta koło kasy poda ci wygrany numer (!) za 10 gemów. Możesz wygrać sporo pieniędzy
  • w Loire na najwyższym poziomie możesz kupić mieszkanie! Teraz będziesz mógł sypiać za darmo (meble kupisz obok). Z kolei w budynku po lewej stronie kościoła w ulepszonym Litz znajdziesz Magiskałę, a drugą w lewym górnym rogu miasta
  • wróć do Safarium, wejdź do jaskini i idź na zachód. Jest tam minigra, w której musisz bić szybko potwory. Możesz wygrać Magiskałę
  • dokładnie na środku mapy jest Polinezja, wyspa, którą sam stworzyłeś (w sumie wszystko inne też). Pogadaj z dziewczyną w północno-zachodnim rogu dla darmowego snu i zabawnej scenki
  • z kolei druga z wysp – Mu – jest niewidoczna nawet na mapie. Ustaw się na wysokości gór na północy Australii i płyń prosto na wschód, a na nią trafisz. Znajdziesz tam Napój Obrony i Pikę Enbu

Kiedy już skończysz, idź na czarny rynek i sprzedaj Pierścionek Zaręczynowy. …Żartuję! Idź do jaskini koło Wielkich Jezior i daj Pierścionek Servasowi, żeby się łaskawie odsunął (ile się musiałem nakombinować, żeby do tego dojść…). Wejdź do jaskini (na marginesie, lepiej zaopatrz się w Serum w jakimś sklepie).

Jaskinia

Idź na północ i zachód, a znajdziesz Powietrzne Ziele. Podpłyń do bąbelków w jeziorku na północy i naciśnij przycisk akcji, żeby zanurkować. Płyń na wschód (uważaj na węża) i spadnij z wodospadu. Kontynuuj, dopóki nie zauważysz cienia pod wodą. Potem żwawo przepłyń jezioro w dół i spadnij z wielkiego wodospadu (ale z lewej strony!). Trafisz na półkę z Magiczną Kotwicą. Spadnij do końca, idź na zachód, wejdź po schodach na sama górę i dopłyń do skrzynki (753 gemy). Te zielone „Pupila” są tak wredne, że lepiej się nie męczyć z zabijaniem ich. Wróć na dół i tym razem przepłyń pod wodą. Na rozwidleniu idź na zachód i w górę po schodach. Zignoruj Magiskałę i idź na północ. Zbierz Geolaskę i wejdź po schodach. Rzuć kamykiem w dziurę na wschodzie i spadnij tam. Zabierz Magiskałę i płyń na wschód. Kontynuuj, aż dojdziesz do kolejnego wielkiego wodospadu. Nie spadaj, tylko podpłyń na północ i zanurkuj, a znajdziesz Smoczą Zbroję. Po powrocie przepłyń na zachodni brzeg i kontynuuj na południe. Kiedy dojdziesz do wodospadu, wejdź przejściem ukrytym z tyłu (po prawej stronie). Kontynuuj, aż dojdziesz do „wodnego rozwidlenia”. Skręć dwa razy na wschód. Na dole wodospadu czeka cię…

Hitoderon & Gossie (boss)

Jeden z ciekawszych bossów. Złe rozgwiazdy atakują smoka, ale jego płomieni też unikaj. Chyba, że któraś „rybka” się do ciebie przyssie – wtedy musisz dać się trafić. Po walce dostaniesz Odznakę Rogu i 4 Magiskały. Pogadaj z Willem, żeby przenieść się do miasta.

Nirlake

Od Willa dowiesz się, że jakiś Lon z Yunkou uniemożliwia mu kupno metalu na samolot. Cóż, trzeba się z nim rozprawić…
Ale po kolei. Yunkou jest w okolicach Chin (na północ od Australii), ale najpierw sprawdź położone niżej wyspy. Na dwóch z nich jest przystań. Na górnej znajdziesz Buty Szybkości i 378 gemów, z kolei na dolnej Napój Szczęścia i aż 1403 gemy. A skoro już tu jesteśmy, warto zajrzeć do Neotokio w Japonii.

Neotokio

Właściwie możesz to załatwić wcześniej, ale teraz akurat masz po sąsiedzku. Zaraz w pierwszym budynku po lewej wejdź przez lewe drzwi i zbierz Magiskałę. Na północy zobaczysz zejście w dół. Znajduje się tam Pub (zamów sake i spróbuj pogadać z klientami dla śmiesznej sceny) i „Nudle”, gdzie możesz wygrać Magiskałę w klasycznej minigierce. Wyjdź z powrotem na powierzchnię. Na północnym wschodzie tego poziomu jest Hotel, a dalej na wschodzie mieszka handlarz antykami, który wyraźnie ma coś do ukrycia. Na wyższym poziomie (schody są na północnym zachodzie) możesz poznać ciekawe informacje w budynku Wiadomości. Jeśli sprawdzisz kosz w prawym górnym rogu, trafisz do humorystycznej walki z „bossem”. Przyłóż mu kilka razy, a odblokujesz sekretny budynek twórców gry (skąd my to znamy?). Po zabawie płyń na zachód, do Yunkou.

Yunkou

Jak widać Yunkou jest całkiem rozwiniętą metropolią… Zabawne jest to, że wszyscy tu mówią w „engrishu”. Idź na północ do Hotelu. Na piętrze spotkasz znajomą, która potrzebuje pomocy. Idź do budynku w lewym górnym rogu i pogadaj z doktorem. Z kolei w prawym górnym rogu znajdziesz Magiskałę. Na prawo od kramów są, trochę ukryte, drzwi do sklepu Lona. Zapytaj go o lekarstwo i wysłuchaj jego historii. Kiedy dziadek w końcu przestanie nudzić i da ci Ginseng, zanieś go do doktora. Wróć do Fyda’y i daj jej lek. Czeka cię smutna scena, a kiedy Fyda zapyta o twoje zdanie, wybierz drugą opcję. Na ulicy spotkasz kolejnego znajomego. Pora wybrać się do Zamku Dragoon… ale najpierw idź do budynku na północnym wschodzie i porozmawiaj z obecną tam parą. Wróć do dziewczynki u Nomadów (daj jej kwiat, jeśli nie zrobiłeś tego będąc pierwszy raz w Loire) i znów do pary w Yunkou. Dostaniesz Magiskałę.

Zamek Dragoon

Nie, to nie żart… Naprawdę najeżdżasz zamek przy pomocy czarnego chłopaka na deskorolce. Oto urok Terranigmy! Korzystając z pomocy Perela, wejdź do zamku. W środku czeka cię unikanie latarki strażnika. Na pierwszej planszy idź prosto na północ. Kiedy dojdziesz do ślepego zaułka, wciśnij X żeby użyć Butów Szybkości (musisz je wyekwipować). W kolejnym pomieszczeniu ze strażnikami idź prosto na północ, zejdź do podziemi i idź na południe po Magiskałę. Teraz pójdź do centralnej części planszy i skieruj się w górę, by znaleźć sporą niespodziankę. Po dłuższej scenie idź na północ, by zostać wybawionym. Opuść pomieszczenie. Pora wrócić na początek. Możesz dać się złapać jakiemuś strażnikowi, będzie szybciej. Tym razem idź do przejścia na północnym wschodzie. Kontynuuj na północ. Przeskakuj po platformach zgodnie z ruchem wskazówek zegara (zobaczysz znowu kogoś znajomego, ale nie idź tam jeszcze), żeby dostać się na prawy brzeg. Idź na północ i przeskocz w prawo, a znajdziesz skrzynkę i 200 gemów. Wróć i idź na południowy wschód. Weź Magiskałę i kontynuuj na północ, do schodów. Na następnym piętrze idź zgodnie z korytarzem i skręć kiedy będziesz mógł na północ, a następnie przeskocz na wschód i weź ze skrzynek Dużą Cebulkę i 300 gemów. Wróć i idź na zachód i północ. Zejdziesz do podziemi. Na północnym wschodzie znajdziesz Magiskałę, a na północy – kolejne schody. Kontynuuj, aż znajdziesz Trzyczęściową Laskę. Wróć do „Elle”. Idź na północ dla kolejnych scen. Wróć na południe i pogadaj z niedawnym wrogiem. Kilka życiowych prawd, pojednanie i… No NIE! Ten gość jest niewiarygodny! Idź na południe i – nie zgadniesz – wracaj na początek! Tym razem udaj się na północny wschód. W komnacie „bez wyjścia” gaś świece, rzucając w nie garnkami. Kiedy to zrobisz, otworzy się przejście na północy. Kontynuuj na północ i sprawdź ścianę naprzeciw statuy, która nie ma pary. Znajdziesz tam przycisk. Idź na północ, użyj Butów Szybkości i kontynuuj. Kolejne sceny! Bierz księżniczkę i uciekaj. Meilin wskaże ci drogę (bliźniaczy korytarz po drugiej stronie planszy). Kontynuuj i oglądaj dalsze wzruszające sceny. O rany! Czy tylko ja mam dość każdego labiryntu, który właśnie przechodzę? Na szczęście to już koniec. Wsiadaj na statek i wracaj do Nirlake.

Nirlake

Idź do domku Willa i pogadaj z nim. Wróć do Freedom (powinno być już rozbudowane do końca), a zobaczysz lotnisko! Nie wchodź do miasta, tylko naciśnij A na lotnisku. Możesz latać! Na północny wschód od Loire znajdziesz inne lotnisko. Zanim wejdziesz do tajemniczego miasta, idź dalej na wschód i na północ, na Syberię. Znajdziesz tam jaskinię. W środku przejdź po pierwszej linie na wschód – w skrzynce jest Różdżka Bloku (ale lepiej sprawdź w statystykach, czy opłaca ci się jej używać). Wróć do miasta.

Mosque

Uo… Klimatycznie. Na wschodzie jest sklep i gospoda, a w domu powyżej znajdziesz Magiskałę. Idź do domu w lewym górnym rogu i wysłuchaj wykładu o „Wielkim Beruga”. Nie ma tu już nic więcej, więc idź do zamku na południu (powinieneś mieć mniej więcej 24 poziom).

Laboratorium

Ciemność, widzę ciemność! Na początek zapamiętaj, że na południowy wschód od wejścia jest winda – jeszcze do niej wrócimy. A póki co, udaj się na wschód. Na następnej planszy kontynuuj na wschód, potem na południe i skręć na zachód, kiedy tylko będziesz mógł. Wciśnij przycisk i voila – ciemności rozproszone! (Widzieliśmy już znacznie trudniejsze zagadki…) Kontynuuj na południowy zachód wzdłuż drogi, omiń niedziałające roboty i dojdź do wschodniej ściany. Na północy są rury, pod którymi możesz się przeczołgać. Dalszej drogi nie przegapisz, ale uważaj na roboty – to twarde sztuki (ale podatne na magię) i obniżają Siłę, radziłbym je omijać. Wciśnij przycisk i idź do wspomnianej już windy. Wciśnij przycisk po prawej, by zjechać na dół (ktoś jeszcze ma skojarzenia z „Chrono Trigger”?). Idź dalej drogą, aż dojdziesz do pomieszczenia z gotującym się zielonym… czymś. Droga jest ukryta pod pojemnikiem zaraz na lewo od zielonych (trzeba się przeczołgać na północ). Idź na wschód i południe, i wskocz do futurystycznej maszyny. Gratulacje, właśnie się teleportowałeś. Kontynuuj na południe, wschód i północ, a zobaczysz więcej teleporterów, które tak naprawdę są bezużyteczne. Skieruj się do drzwi na północy. Wciśnij przycisk i kontynuuj na wschód, przepchnij szafkę (?) na południu, a trafisz w znajome miejsce. Wróć do windy i zjedź niżej. Na kolejnym piętrze uważaj na Sześciany! Dranie wysysają z ciebie życie. Idź na północny wschód i wskocz na taśmę produkcyjną. Wejdź w pierwszy teleporter, idź na południe i przedostań się do skrzynki z Napojem Obrony. Wracaj na taśmę i wejdź w drugi teleporter, na wschód od tamtego. Teraz na południowy-wschód i znów teleport. Dalsza droga jest prosta, kiedy dojdziesz do wielu taśm produkcyjnych, udaj się na zachód i wskocz do ostatniej maszyny. Na północy znajdziesz główny komputer. Po krótkiej scenie będziesz mógł poznać nową dawkę fabuły – tym razem dowiesz się, co się stało ze światem, który musiałeś odtworzyć… Teraz musisz wrócić aż do windy. Zjedź jeszcze niżej, a trafisz na bossa (warto przed walką jeszcze podciągnąć level – na robotach i sześcianach można całkiem łatwo trenować ).

Security Robot (boss)

Sieczka, w dodatku bez możliwości użycia magii… Unikaj za wszelką cenę jego ataków i bij w podstawę. Nie daj się sparaliżować! Jeśli obniży twoją Siłę (co zdarza się aż za często), musisz przeczekać. Jeśli masz odpowiednio wysoki poziom, zniszczysz go dość szybko – jego „ostatni trik” to bułka z masłem. Po wszystkim kieruj się na północ.

Idąc drogą na północ, możesz się ostatecznie przekonać, do czego służyły zbiorniki z zielonym płynem. Jeśli jesteś fanem serii „Final Fantasy”, zapewne przypomną ci się Espery… ale to jest chyba jeszcze bardziej chore. Tak czy siak, na końcu drogi spotkasz… geniusza. Idź za nim, a wszystko dobrze się skończy… Nie, zaraz… Że CO?

Lhasa

Jak zwykle przespałeś poważne zmiany na świecie. Musisz to nadrobić, więc udaj się do Kumariego. Kiedy już poznasz swoje przeznaczenie („zostałeś wybrany!”), wróć do Meiho, by usłyszeć wskazówki dotyczące Gwiezdnych Kamieni.

Subquesty 3 (Gwiezdne Kamienie)

Krótka notka: w tym momencie możesz już rozwinąć wszystkie miasta (hurra!). W rozwiniętym Nirlake i Suncoast czekają na ciebie 2 Magiskały (na północnym wschodzie miasta Nirlake i w jednym z domów w Suncoast). Dodatkowo, w rozwiniętym Suncoast idź na piętro w gospodzie. Po lewej znajdziesz człowieka chorego na gorączkę. Daj jego żonie Lekarstwo (rozdają je w szpitalu w Litz) a otrzymasz Odznakę Wody i 6 Magiskał. Co do Kamieni: jeżeli podążałeś za tą solucją, powinieneś mieć przy sobie jeden Gwiezdny Kamień, ale na wszelki wypadek podam lokalizację wszystkich:

  • „w lodowej wiosce” – poleć na Grenlandię – jest tam wioska Penginea. Kamień ma jeden z mieszkających tam pingwinów (sprawdź „Subquesty 1”)
  • „w gorącej i wysuszonej krainie” – popłyń do zachodniej Afryki. Wyjdź na ląd i skieruj się na północny zachód Sahary. Kiedy wejdziesz do środka, idź na północ i sprawdź szkielet (ty draniu!)
  • „w wysokiej, kamiennej wieży” – leć do Australii i wejdź na szczyt Airs Rock. Pogadaj z naukowcem, a dostaniesz Kamień
  • „w mieście, które umarło” – zaopatrz się w Zbroję Duszy (do kupienia w rozwiniętym Freedom, Nirlake lub Suncoast), lub zapas Wody Święconej. Po zakupach wróć do Neotokio. Idź na posterunek policji (północny zachód). Sprawdź biurko, a znajdziesz Transponder. Udaj się do podziemi (na marginesie: w przeciwieństwie do Crysta, tym razem zagłada dotknęła wszystkich, nawet „twórców gry”) i wejdź tam, gdzie wcześniej było zamknięte – znajdziesz się w Ściekach. Zejdź po schodach. Na rozstaju idź na południe (północne drzwi są zamknięte). Uważaj na pałętających się Zbójów – kradną gemy. Dalsza droga jest prosta – dojdziesz do drzwi i weźmiesz udział w krótkiej scenie. Wpełznij do szybu w rogu pokoju i weź Klucz do Ścieków. Wróć do zamkniętych drzwi. Po kolejnej scenie idź na północny wschód, omiń wejście i weź Wodę Święconą ze skrzynki. Wróć do przejścia na północ. Idź na północ (jeśli nie masz Zbroi Duszy, uważaj na śmiertelną klątwę!) i skręć w drugą odnogę na zachód, a znajdziesz Napój Życia. Cofnij się i skręć w trzecią odnogę. Idź na północ, skręć od razu na wschód, na północ i znowu na wschód. W skrzynce jest Fauchard (broń). Teraz idź na zachód i do końca wzdłuż drogi, ale przed opuszczeniem tej części skręć na wschód po Magiskałę. Wyjdź na południu i idź do kolejnego przejścia. Na skrzyżowaniu wybierz prawe przejście dla Magiskały, lewe dla Zbroi Króla i środkowe dla dalszej drogi. Po dłuższej scenie dostaniesz upragniony Gwiezdny Kamień. Pora się wynosić
  • „w starożytnej świątyni” – popłyń na zachodni brzeg Ameryki Południowej i idź na północ, a trafisz do świątyni Astarica. Sprawdź naczynia na ołtarzu, a zacznie się długa wizja. Porozmawiaj z kapłanem Meila na południu, przepchnij posąg na północy i wejdź dalej. Przepchnij dwa posągi na północ i kontynuuj. W drodze przez labirynt znajdziesz Święty Strój i Magiskałę – trudno je przegapić. Wyjdź na wschodzie. Kolejna scena. Wybierz dowolny kubek – i tak źle skończysz. Po przebudzeniu znajdziesz upragniony ostatni Kamień

Biegun Południowy

Teraz pora się udać na biegun południowy. Znajdziesz tam miejsce przypominające pustynię, a w środku ruiny. W każdą czaszkę musisz wetknąć jeden Gwiezdny Kamień. Wybiła… Trzynasta!

Rozdział 4 – Wskrzeszenie Bohatera

Na początku czeka cię długa scena, która nieźle zamiesza to, co dotąd uważałeś za fabułę. Po tym jak wszystko stanie na głowie, weź Zbroję i Włócznię Bohatera ze skrzynki na południu, wyjdź na powierzchnię, z domku i w końcu z miasta. Wróć na mapę świata (Odznaka Kości będzie tu pomocna) i leć na Syberię. Na samym wschodzie znajdziesz nową lokację

Wieża Laboratorium

Pogadaj ze znajomymi i ruszaj na podbój Laboratorium. Wbrew pozorom to banalna lokacja, w której nie sposób się zgubić (cały ten sześcioosobowy atak na siedzibę wroga jest mocno absurdalny). W końcu dotrzesz do kręconych schodów. Wyjdź na górę i idź na południowy zachód. Przesuń dźwignię zgodnie z instrukcją Fyda’y i kontynuuj. W odnogach na lewo są tylko roboty, więc możesz od razu wyjść na północy. Zbierz Magiskałę i wyjdź na wschodzie, i po kolejnych schodach. Na najbliższym skrzyżowaniu idź na południe (na północy po raz kolejny nic nie ma…). W końcu spotkasz ostatnią osobę z drużyny, Royda. Wejdź po schodach. Idź na południe i zignoruj pierwsze skrzyżowanie, a na drugim skręć w lewo – w skrzynce znajdziesz Napój Życia. Przejdź kawałek na południe i znów skręć w lewo, i wciśnij przycisk. Teraz idź do końca na południe i skręć tym razem na wschód. Idź na północ i spadnij w dziurę. Znajdziesz się na statku powietrznym.

Statek Powietrzny

Pogadaj z Fyda’ą, a dostaniesz 7 Bomb Zegarowych. Wyekwipuj je i podłóż pierwszą pod komputer. Kontynuuj dwa razy na wschód. Na skrzyżowaniu idź na północ. Kiedy będziesz znów w środku, idź na wschód na skrzyżowaniu (zapamiętaj to miejsce) i kontynuuj, skręcając na wschód tam, gdzie będziesz mógł. Dojdziesz do Royda i kolejnego komputera do wysadzenia. Wróć na skrzyżowanie i idź na północ i po schodach. Porozmawiaj z Fyda’ą i podłóż dwie bomby. Zejdź z powrotem i kontynuuj na północ. Jeśli trafiłeś na skrzyżowanie z dużym robotem, to jesteś na dobrej drodze. Idź na zachód i zgodnie/ na wschód i przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, obie drogi prowadzą do tego samego komputera. Wróć na skrzyżowanie i idź na północ. Znajdziesz tam dwa ostatnie komputery. Pozbądź się ładunków i wróć po raz kolejny na zapamiętane skrzyżowanie. Tym razem udaj się na południe. Obserwuj rozwój wypadków, a potem udaj się do Ameryki Południowej, do miejsca, gdzie wszystko się zaczęło…

Portal

Spotkasz tu starego znajomego – porozmawiaj z nim, upewnij się, że jesteś gotowy (NAPRAWDĘ się upewnij. Warto potrenować przynajmniej do poziomu 31-32. Już tu nie wrócisz!) i… wskakuj!

Poznajesz? Kieruj się na północny zachód, by wrócić do początku…

Crysta

Wszystko wydaje się być w porządku… Dopóki nie spróbujesz z kimś porozmawiać. Dobra, pora kończyć tę farsę… Idź do pokoju Starca. Wyjdź za nim na zewnątrz… Gotowy na ostatnią walkę?

Dark Gaia (boss)

Musisz wykazać się sprytem. Jeśli pójdziesz w skrajny prawy lub lewy róg pięciokąta, atak „falą dźwiękową” cię nie dosięgnie. Przeskakuj ponad „laserowymi” atakami, a kiedy będzie wypuszczać świetlistą kulę, odbijaj ją własnym atakiem – uważaj tylko, żeby trafiać w Gaia’ę. Kiedy jej korpus cię zaatakuje, poczekaj, aż zacznie wracać na swoje miejsce i zaatakuj go! Trochę to potrwa, ale jest w miarę łatwe do opanowania. Czy to już koniec?

Ta, akurat… Klasyczny numer z drugą formą. Dalej nie możesz używać magii, co jest dość chamskie. Ogólnie masz przerąbane, bo musisz cały czas unikać ataków bossa. Przede wszystkim uważaj na laser, przed którym nie ma ucieczki – jedyną możliwą obroną jest zastosowanie tarczy (masz ją pod przyciskiem R, gdybyś nie pamiętał). To bardzo ważne, żebyś zawsze się przed nim osłaniał. Raz na bardzo długi czas Gaia łaskawie się zbliży (trzymaj się dalszej krawędzi, to ją sprowokujesz) i będziesz mógł ją zaatakować. Generalnie, ciężka przeprawa. Udało się? Gratuluję! Możesz się rozkoszować niezwykłym zakończeniem…

Crysta

W nagrodę (?) za posłuszeństwo, możesz po raz ostatni rozkoszować się urokiem Crysta… Pozwiedzaj, pogadaj z ludźmi, ciesz się życiem. Kiedy już się znudzisz, idź spać.

Koniec?

Autor: Garrox
Data: 28 lutego 2014, 11:18

Komentarze na temat “Terranigma – Solucja”

  1. Fred Mercury napisał(a):

    Bardzo dobra robota właśnie skończyłem 4 wieżę, i nie wiedziałem co robić dalej. Nawet z spolszczeniem jest dość trudno połapać się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *